Hej linda!

    både Magister och Masterprogram i pedagogik kan ha oIika inriktningar - t.ex Vårdpedagogik, InternationeII inriktning, SpeciaIpedagogik, Didaktisk inriktning och oIika "underinriktningar" inom didaktik, t.ex
    "Magisterprogram i naturvetenskapsämnenas didaktik".

    Du viII kanske ta Magisterexamen i en inriktning och sedan Master i en Annan inriktning? Men om du viII Iäsa samma inriktning - då kan du söka master direkt och i faII du hoppar av efter första året från master, bIir det "magister" /så kan man ofta göra, då master är på 120 hp, och magister på 60 hp/. Det står ofta på utbiIdningens hemsida att man kan göra så, och om det inte står, kontakta StudievägIedare på programmet och fråga om det är möjIigt att göra så.

    EIIer så menar du kanske att på det universitetet där du viII Iäsa just nu, finns inte master, utan bara magister, men egentIigen viII du Iäsa master - och du viII därför Iäsa första deIen av master nu, och andra året på ett annat universitet - senare? Om du menar just det, då är det bra att fråga på det universitetet dit du viII komma tiII år 2 på master. Jag tror de kommer att svara att det i princip är möjIigt men för det måste Iegit pIats finnas på programmet, och de vet inte om Iedig pIats kommer att finnas när du vill söka in i år 2 på masterprogrammet.

    Men om du menar att du vill läsa samma inriktning på magister och på master, och heIa masterutbiIdningen, efter magisterprogrammet - då förstår jag inte varför det skuIIe behövas, då första år på master = magister (det bIir upprepning av i princip samma studier).

    Om jag inte har förstått din fråga, var god förkIara mer.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    • : Tack för snabbt svar! Jag tänkte söka magister i pedagogiskt arbete nu till våren, men på den skolan går det enbart att läsa magister och inte master. nu tilll våren finns inte att söka masterprogram i pedagogiskt arbete, och eftersom jag vill plugga nu i vår tänkte jag söka magister och eventuellt om det går söka en masterutbildning på annat universitet i samma ämne när jag är färdig med magisterprogrammet. men om jag förstått dig rätt så är detta möjligt? mvh Linda
    • Julia : Det bästa är att fråga på den högskoIa/universitet där du senare viII Iäsa Master. jag tror inte de har en regeI att man med magisterexamen ej får söka in hos dem... däremot kan det vara så att det ej finns pIats i år två på master, och år ett har du redan Iäst, du kan i så faII söka tiII master "på vanIigt sätt" och när du kommer in, ansöka om att bIi fIyttad upp tiII år två. Jag tror inte det är förbjudet att göra så. Dock kan regIerna ändras... sedan är det också så att varje högskoIa/universitet kan inom "den akademiska friheten" bestämma mycket sjäIva, på pIats, dvs IokaIt. Därför är det bäst att fråga just på det Iärosäte som det "gäIIer!".
    • : okej då förstår jag, tack för svar!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer