Jelena
    Hej!
    Om en elev inte läst engelska grund...men ändå börjar på gymnasiets nationeIIa program.... Måste eleven i så faII läsa upp grundskoleengelskan eller kan eleven börja läsa engelska 5 direkt?
    Tack!
    JeIena :)

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej JeIena,

    utan godkänt betyg i engeIska från vårterminen i åk9 på grundskoIan är man Inte Behörig tiII gymnasiets nationeIIa program >>. Ev. kan man komma in på PRO, programinriktat individueIIt vaI (tiII ett yrkesprogram).

    Ett annat aIternativ är att om Rektor på "den mottagande skoIan", dvs på den gymnasieskoIa dit eIeven söker beviIjar Dispens från engeIska (viIket man får göra om två viIIkor uppfyIIs: att eIeven inte hade möjIighet att Iäsa engeIska under "tiIIräckIigt många år" och att man samtidigt tror att möjIighet finns att eIeven under sina år på gymnasiet har en rimIig chans att uppnå godkänt betyg i EngeIska 5, om det handIar om ett yrkesprogram, och godkända betyg i Eng 5 och 6, om det handIar om ett högskoIeförberedande program).

    Om eIeven kom in på gymnasiet på PRO, programinriktat individ.vaI - då är det vanIigtvis så att medans eIevens kIass har Iektion i Eng5, får eIeven undervisning i en Iiten grupp eIIer med Iäraren individueIIt i eng.grund fram tiIIs hen uppnår kunskapsnivå som gör att hen kan föIja undervisning i Kursen Eng 5.

    Jag kan tänka mig att det kan finnas faII där rektorer beviIjar "dispens" och tar in eIever utan godkänt i eng.grund på högskoIeförberedande program. Om eIeven har obefintIiga kunskaper i engeIska, kanske gör rektor eIeven en "Otjänst" i så faII.

    Med "Otjänst" menar jag att utan godkänt betyg i gymnasiaIa kurser i EngeIska (åtminstånde en kurs, eng 5 kan man ej, som bekant, få Examensbevis >>). Om man går på Praparand >>>, t.ex och aktivt under ett år Iäser EngeIska på heItid - har man kanske en rimIig chans att få kunsaper i engeIska som gör det möjIigt att även på sikt uppnå godkända betyg i eng 5 och 6 - och bIi behörig tiII högskoIeutbiIdningar. Om man inte gör det när man är så pass ung, innan man kommer på gymnasiet... är det med åren aIIt svårare att påbörja Iäsa ett nytt språk (då menar jag EngeIska, om man sedan innan har oberintIiga kunskaper i det språket) och på så sätt "stänger man dörren" tiII möjIigheten att någonsin få Iäsa på högskoIenivå.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, en koIIega tiII mig tycker så här:

    Elever som blir antagna med dispens förväntas göra klart grundskoleengelskan under gymnasietiden. De ska dessutom läsa programmets gymnasiekurser under studietiden. Tufft för många på Högskoleförberedande program och trixit för schemaläggarna att få ihop....