klara
    Hej! Jag läser nu mitt andra år på samhällslinjen. Jag mår dåligt av att gå till detta gymnasium, varje morgon fruktar jag gå åka tillbaka hit och jag skulle verkligen behöva byta gymnasium. jag är annars nöjd med linjen men jag vill bara byta skola.
    Jag skulle gärna vilja gå på ett gymnasium i kommunen där jag bor istället för att behöva pendla också. Hur går jag till väga för att inte behöva gå om 1an igen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara!

    Jättetråkigt att du inte trivs på din skola!

    Om situationen är sådan, så bör du givetvis försöka byta.

    Då gör du så här: du kontaktar rektor på Samhällsvetenskapsprogrammet på alla de skolorna som du kan tänka dig byta till. Rektor får svara om det finns plats och om du i så fall kan byta nu på en gång, vilket vi får hoppas på och hålla tummarna!

    Jag är lite nyfiken på hur det blev så att du går på skolan i en annan kommun? Har din familj flyttat sedan du började på gymnasiet?

    Att inte behöva pendla är en stor fördel. Det sparar mycket tid och krafter.

    Du vet säkert vad gymnasieskola heter som du vill byta till och i så fall skriv in namnet i "söket" på www.gymnasieguiden.se så får du snabbt fram alla kontaktuppgifter till skolan. Du kan då ringa till det tel.nummret som finns "till skolan" och fråga hur du snarast och lättast når rektor på Samhällsvetenskapsprogrammet. Du kan direkt säga att det gäller att byta till deras skola. På några skolor kan det vara så att en annan person, inte rektor - som svarar på frågor om byte av skola /t.ex. SYV eller någon lärare/.

    Jag ser att du är 17 år och jag hoppas att dina föräldrar/vårdnadshavare stödjer dig i din önskan om att byta skola (annars kan det bli svårt då för en icke-myndig person krävs det att vårdnadshavare godkänner byte av skola).

    Jag hoppas att det löser sig snabbt och bra!

    Lycka till!

    ANNA