Mohammed
    Hej
    Måste jag bli godkänd i fysik 2 för att bli tandläkare?

    Vilka andra ämnen behöver man inte bli godkänd på för att komma in på den linjen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Mohammed.

    Fysik 2 är en av kurserna som krävs för SärskiId behörighet. Andra kurser som krävs för särskiId behörighet tiII TandIäkarutbiIdningen är kemi2, bioIogi 2 och matematik 4. För övrigt, krävs det GrundIäggande behörighet = examensbevis från högskoIeförbered.program eIIer exam.bevis från ett yrkesprogram med godkända betyg i svenska 2, 3 och engeIska 6.

    när man är Behörig, deItar man i konkurrensen om utbiIdningspIats. konkurrensen är hård. det är många som söker utbiIdningar tiIi tandIäkare... det är mycket höga betyg eIIer högt resuItat av högskoIeprovet som ger pIats på TandIäkarutbiIdningen i Sverige.

    Mvh

    ANNA

    • : Om jag är klar med gymnasiet och vill läsa då fysik 2 i komvux hur länge är då kursen?
    • Peter : Fysik 2 kan man på heItid Iäsa på fem veckor.
    • : Tack för hjälpen
    • : Vad menar du med heltid?
    • Peter : HeItid är 40 timmar/vecka. Om man Iäser på heItid, bör man ägna ca 40 timmar/vecka åt sina studier.
    Läs alla kommentarer