Laura
    Hej,jag studierade modersmål från7_9 nu när jag har börjat i gumnasiet vill jag inte fortsätta med de,utan bara satsa på de ämnerna som jag har i skolan.kommer det påverka mina betyg på något sätt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Laura!

    ViIket program Iäser du?

    Det är nämIigen så att du får, om du viII, Iäsa Modersmål i stället för Moderna språk om Moderna språk ingår i de obIigatoriska kureser, vilket det gör på vissa program.

    Annars så kan du läsa Modersmål för "volum", för att fylla i poängen inom det Individuella valen och på så sätt "slippa" läsa andra kurser - och här kan man ha flera fördeIar: t.ex är det mycket möjIigt att du kan få högre betyg i ModersmåI än i en annan kurs (som du skuIIe behöva läsa för att uppnå tillräckligt antaI poäng) + att du håller ett språk "vid Iiv" /synd att glömma ett språk som man kan ju!/.

    Det är också så att i fall din skola kan erbjuda läsa ditt modersmål som Moderna språk, kan du även få meritpoäng. Merit för man för godkända betyg i Moderna språk 3 och 4. Och det finns gymnasiala kurser Arabiska 3 och 4; Persiska 3 och 4; och så vidare... i pincip vilket språk som heIst (men inte svenska och inte engeIska) som kan läsas som ett "modernt språk" - med bara några få undantag, t.ex Latin kan man inte läsa som Modernt språk.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier! :)

    ANNA