Hej Elisabeth,

    Förutom basterminen /eller basåret/ på högskolenivå kan man läsa kurser på komvux eller på en folkhögskola.

    Sök till komvux /i din kommun, där du är folkbokförd/ och sök också samtidigt till flera olika folkhögskolor. får du studieplats på flera ställen, kan du sedan välja att tacka Ja eller Nej.

    Har du redan kommit in på basterminen eller funderar på att söka till den?
    Basterminen på högskolenivå hör till de så kallade "förutbildningar" och varje lärosäte bestämmer själva Om de erbjuder förutbildning; och om de erbjuder den - vilka behörighetskrav de ställer (särskild behörighet) och du måste därför fråga på just den högskola/universitet hur de skulle ställa sig till det att du ej läser alla kurser utan endast 2 av fyra kurser som erbjuds. Man kan tycka att du upptar en studieplats i onödan... :) - för att det finns dem som vill och behöver läsa alla kurser. Och du vill läsa bara hälften. Varför söka till basterminen i så fall?

    Se om det finns info som svarar på din fråga just på den aktuella högskolan eller universitetet /på hemsidan/. Om det inte står, vänd dig till personal på just den utbildningen. Om du berättar vilken högskola/universitet din fråga gäller - kan vi försöka få reda på det och ge dig svar.
    Det är inte omöjligt att få Olika svar från olika högskolor/univesitet - på samma fråga. Och det gäller inte endast "förutbildningar", utan ävan andra utbildningar. Detta bl a på grund av "akademiska friheten" som lärosätena i Sverige åtnjuter; de får i mångt och mycket bestämma själva, på lokal nivå.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från UHR, Universitets- och högskolerådet. Var god läs deras svar nedan:

    Eftersom det är högskolorna som anordnar basterminerna och inte UHR så är det bäst att ställa frågan till någon eller alla de högskolor som har bastermin.
    Det är ingenting vi kan svara på i alla fall.

    Hälsningar
    Antagningsservice
    Universitets- och högskolerådet, UHR

    Studie- och yrkesvägledare