Erika

    Hej! Jag är utbildad kommunikatör via högskolan. Jag fick en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap (90 hp). Utöver det innefattade min utbildning retorik, journalistik och projektledning. Jag har efter det lagt till studier i bland annat religion (60 hp), statsvetenskap och internationella relationer. De senaste två åren har jag arbetat som lärare i svenska som andra språk. Jag tycker att det är fantastiskt roligt och har därför sett över möjligheterna för validering, men tycker att det känns långt med 120 hp (fyra terminer), när jag redan har studerat i flera år. Jag undrar därför om det på något sätt går att tillgodoräkna mina 90 hp i MKV (det är ju ren kommunikation) och 60 hp i religion (kanske lägga till 30 hp?) och bara lägga till pedagogik, didaktiv osv? Eller behöver jag genomgå VAL-utbildningen för att få lärarlegitimation?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Erika,

    så roligt att du vill bli lärare!

    För att få lärarlegitimation, behöver du få LÄRAREXAMEN. Det är inte helt klart hur man kan få lärarexamen när man redan har studerat på högskolenivå i många år, så som du har gjort... jag menar att det kan kanske finnas olika möjligheter.

    Bästa är det att vända sig till Lärarhögskolans studievägledare - just den lärarhögskolan där du vill ta ut din Lärarexamen. Varje högskola och universitet kan inom den "akademiska friheten" möjlighet att göra egna bedömningar. Du kan därför få olika svar från olika lärarhögskolor.

    Du får hemskt gärna se i yrkespresentationen SFI-lärare<<< under UTBILDNING där vi förklarar hur man kan bli behörig SFI-lärare.

    Att du har många högskolepoäng i flera olika ämnen är jättebra! men för att få lärarexamen inom ämnet "svenska som andraspråk" gäller följande:

    Du behöver bland annat 90 högskolepoäng i ämnet Svenska som andraspråk för att sedan läsa KPU, Kompletterande Pedagogisk Utbildning, som är en 90 hp-utbildning = tre terminer på heltid.

    Du skriver att 120 hp, 4 terminer känns som för lång tid... och jag förstår hur du menar... men jag kan inte se att du kan bli behörig på kortare tid än 180 hp, 6 terminer - för att du behöver både 90 hp i Svenska som andraspråk och du behöver också KPU, som också det är på 90 hp.

    Det går givetvis att jobba som obehörig lärare nu, när det är lärarbrist.

    Ett annat förslag är att du läser på deltid vid sidan av dina studier och på sikt blir behörig lärare - vilket kan ta lång tid...

    Du kan också se om du kan läsa KPU i snabbfart - t.ex Göteborgs Universitet erbjuder, så vitt jag vet, läsa KPU på ett år i stället för 3 terminer, man läser utan lov och på 125% av studietakt. Hör med GU vad du behöver för att bli behörig till deras KPU.

    Som sagt, får olika lärosäten göra egna bedömningar. De måste givetvis förhålla sig till vissa regler, men ibland kan de göra undantag också... så vänd dig direkt till de lärarhögskolor där du vill ta ut din lärarexamen. Med lärarexamen ansöker du sedan hos Skolverket om Lärarlegitimation.

    tips: i olika delar av landet skapas det ibland olika projekt som "lärarlyftet" och rektorer på skolorna får info om dem ... så prata med din rektor. Om du kan komma in i ett sådant projekt - kan du kombinera studier med att fortsätta arbete (ofta finns det möjlighet att delvis bedriva studier på din arbetstid, vilket är mycket fördelaktigt).

    Du kan också vända dig till Skolverket och fråga vilka projekt som planeras inom snar framtid och i vilka delar av landet... och vad är villkor för att komma in (det kan vara så att man måste t.ex ha arbetat som obehörig lärare i ett visst antal år, säg, t.ex minst 6 år... ) - olika villkor kan ställas... t.ex kan det krävas att man är tillsvidareanställd på en skola... vilka villkor som helst kan ställas och de väljer deltagare som sedan inom projekten får förmånliga villkor för att kunna bli behöriga lärare.

    • : Bör kanske tillägga att jag nödvändigtvis inte måste undervisa i SVA utan att jag mycket väl kan tänka mig att undervisa i religion och kommunikation. Vilket båda finns inom den vuxenutbildning jag arbetar. Jag tar med mig responsen och funderar ett tag till. Tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • Anna : Jag ska nu också skriva ett nytt svar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, följande högskolor/universitet har i dagens läge rätt att utfärda lärarexamen för lärare i Religionskunskap -

    • Religionskunskap (Göteborgs universitet, Högskolan Dalarna, Högskolan i Gävle, Högskolan i Halmstad, Högskolan i Kristianstad, Jönköping university, Karlstads universitet, Linköpings universitet, Linnéuniversitetet, Malmö högskola, Stockholms universitet, Södertörns högskola, Umeå universitet, Uppsala universitet)

    Följande lärosäten har rätt att utfärda examen för lärare i Svenska som andraspråk:

    • Svenska som andraspråk (Göteborgs universitet, Högskolan Dalarna, Högskolan i Borås, Linköpings universitet, Linnéuniversitetet, Lunds universitetet, Malmö högskola, Mälardalens högskola, Stockholms universitet, Umeå universitet, Uppsala universitet)

    Råder dig ta kontakt med Studievägledare på de lärosäten som har examinations rätt i de ämnen som du är intresserad av att bli behörig att undervisa i. Du måste komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning för "rätt kombination av ämnen" eller om det blir för dig bara ett undervisningsämne... Lärarlegitimation kan kompletteras/utvidgas i efterhand med nya undervisningsämnen.