Valentina
    Hej, jag ska byta linje från stylist till vård och omsorg på grund av att det inte är min grej och jag ligger efter med jätte mycket o har ganska mycket frånvaro, så min fråga är då måste jag fortsätta gå till skolan? Eller kan jag bara hoppa av och sluta gå tills jag börjar i andra programmet? Tycker verkligen ej om programet.
    Mvh valentina

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Valentina!

    gymnasieskola är en frivillig skolform. Å andra sidan, är du inte myndig och därför kan dina vårdnadshavare (har rätt enligt lag) besluta om du ska gå i skola, söka jobb eller göra ngt annat.

    Om jag förstår det rätt, söker du om till åk1. innan du får Antagningsbesked "antagen" vet du inte om du kommer in på det nya programmet. Jag råder dig fortsätta gå i skola nu, under resten av läsåret och försöka få så många och så höga betyg som du kan. Betygen gäller framöver på så sätt att det är det högsta betyget som gäller. T.ex om du får B betyg i Eng5 i år och nästa år får C betyg i Eng5, då är det B betyget som gäller.

    Om du går i skola nu, under resten av läsåret, har du rätt (vid OK närvaro :) till Studiehjälp från CSN, till gratis lunch och så lär du dig ngt. i skolan varje dag.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : Har ganska dåliga betyg i kärnämnen pga frånvaron också, så är det någon ide?:/ vill liksom börja helg om från början o få bra betyg redan från första året
    • Mikael : I skolan lär man sig någonting nytt varje dag. Det är därför mycket bra att gå i skolan om man kan. Om inte annat, så har man social samvaro, träffar jämnåriga kompisar (och äter gratis lunch :) !! ;)