Lovisa
    Hej, jag går just nu tredje året på en lärlingsutbildning inom barn och fritid, men eftersom jag bytt inrikting i tvåan från frisör så kräver skolan att jag ska gå om ett år med praktik vilket jag blev lovad att jag inte skulle behöva göra men som dom nu helt plötsligt ändrat sig om, och känner nu att jag absolut inte klarar av att gå ett år till på den skolan så undrar om det är möjligt att läsa på komvux efteråt istället? Har ju läst alla ämnen man ska förutom just "barn och fritids ämnena" och gymnasiearbetet.
    • Peter : När fyller du 20 år?

    3 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lovisa!

    Jag ser att du är 18 år. Vilket kalenderår fyller du 20 år?

    Det är från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år som man "tillhör" Komvux.

    Om du fyller 19 år under 2016, då tillhör du komvux från 1 juli 2017. Men om du fyller 19 år under 2017, då tillhör du komvux först från 1 juli 2018.

    Vad vill du jobba med i framtiden? Vill du jobba på dagis/förskola/skola eller vill du göra ngt. annat?

     Varför skola säger att du måste gå om? Troligtvis uppfyller du inte kraven för yrkesexamen. Och rektor kan inte utfärda yrkesexamen om du inte uppfyller kraven för den.

    Oavsett om det är Lärlingsutbildning eller traditionell utbildning, så måste du på Barn- och fritidsprogrammet ha betyg i vissa kurser. Vilka kurser du behöver ha betyg i för att kunna ta examen från BF, kan du se här>>> Sedan är frågan - vad ska du göra med Examensbevis från Barn- och fritidsprogrammet?

    Att få jobb på dagis/förskoIa utan Förskollärarexamen, som är en högskoleutbildning, är ganska svårt. Tillfälligt jobb som "springvikarie" på dagis kan man få även utan examen från BF.

    Därför frågar jag dig vad är dina planer efter gymnasiet>>?

    • : Fyller 20 2018, Har läst alla kurser och har betyg i dem utom hälsopedagogik, kommunikation, lärande och utveckling människors miljöer och pedagogiskt ledarskap.
    • : vill inte jobba inom dagis/skola utan vill göra något annat
    • : Men är enda sättet för att få en gymnasieexamen att gå kvar o gå om?
    • Anna : Du kan kontakta komvux i din kommun och be att de uttalar sig om möjlighet för dig att bli antagen till komvux under sommaren/hösten 2017 eller i alla fall innan 1 juli 2018. Det kan ev vara så att komvux kan ändå ta in dig. Jag skriver också ett nytt svar på din fråga.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag undrar vad du ska göra med dina gymnasiala betyg?

    Om du inte vill jobba inom dagis eller skola - vad vill du göra?

    Söka jobb kan du redan nu, vad är skillnad om du får examen från Barn- och fritidsprogrammet? Om du inte får behörighet till högskola/universitet, kan du då /precis som nu/ inte söka till högskola.

    Gymnasieexamen ger inte per automatik jobb eller plats på en eftergymnasial utbildning.

    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Se om du hittar någon intressant yrkeshögskoIeutbiIdning, www.yhguiden.se

    • : hade tänkt att söka till en yrkeshögskola för att bli medicinsk sekreterare. Hur går man tillväga för att söka en yrkeshögskola utan gymnasieexamen?
    • Julia : Jag skriver nu ett nytt svar till dig! :)
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det skuIIe vara bra att veta i viIken deI av Sverige (stad eIIer i aIIa faII Iän) som du i första hand viII Iäsa tiII Medicinsk sekreterare. detta för att Behörighetskraven kan varjera något - t.ex på vissa orter kräver de godkänt betyg i matte 2, och på andra - inte.

    Det är en yrkeshögskoleutbildning>>> som kan heta Vårdadministratör eller Hälso- och vårdadministratör eller Medicinsk sekreterare. Innehåll i utbildningen är liknande eller "motsvarande" men inte identisk i de olika städerna.

    Du kan se exempel på de olika YH inom det område här>>> men i slutet av januari 2017 kan det dyka upp flera utbildningar därför att Myndighet för yrkeshögskoIa släpper flera utbildningar mellan sista vecka i jan och mitten på febr.2017. Det är därför bra att kika på www.yhguiden.se i början och sedan även i mitten av februari och ännu en gång i slutet av februari.

    Till YH söker man till varje utbildning separat och oberoende av andra ansökningar. Den här utb>>> som startar i aug 2017 är på distans (från Gävle). Frågan är om du vill läsa på distans. Sedan är också en fråga - om du kommer in. Det kan vara svårare att komma in på en Distans utbildning, jämfört med en skolförlagd utbildning - för att folk från hela Sverige söker, oberoende av var man bor.

    Rent "praktiskt" så följer man anvisningar i ANSÖK HÄR på skoIans hemsida. Viktigt att söka inom Ansökningsperiod - som också är Olika för oIika utbildningar, kan t.ex vara 15 april (sista dag att söka), men kan också vara under mars, dvs sista dag är sista mars... som sagt Olika och det finns ingen mening med att vänta, utan man gör ansökan så fort ansökan öppnas. Sedan kompletterar man betyg så fort man får dem.

    Utb. "med.sekreterare" och liknande - "vårdadmin" är mycket populära, t.ex kan det vara 600 behöriga sökande på 35 utbildningsplatser. Du kan med Studiebevis från gymnasiet anses som behörig till yrkeshögskoIa. detta är för att din utbildning kommer att vara "motsvarande" gymnasieexamen.

    Här nere ser du exempel på hur behörighetskraven kan beskrivas till YH med.sekreterare.

    Det står inget om matte dvs det räcker med godkänt betyg i matte 1.

    Har du eller kommer du att få godkända betyg i Svenska 2 och Engelska 6?

    Som obehörig kan man också tas in till Yrkeshögskoleutbildning, det är inte förbjudet men pga det är så många behöriga som "slåss" om platser, har obehöriga en väldigt liten chans att komma in.

    Men söka kan man i alla fall göra. Det är gratis ... tar lite tid och kanske behöver du göra tester/intervju och kanske inte kommer in efter det i alla fall, men det är inte för jäves, tycker jag, utan du får erfarenhet (vet sedan hur det går till).

    Mitt förslag är att du söker till olika YH med.sekreterare - till alla distansutbildningar + till alla icke-distans, som ligger inom pendlingsavstånd eller i städer dit du kan flytta. Men att du samtidigt planerar för att läsa nästa år på gymnasiet, i fall du inte kommer in på en YH med start hösten 2017. Sikta på att ha godkända betyg i matte 2, svenska 2 /och helst även 3/ och engelska 6 och på att få ut Examensbevis.

    Om du inte kommer in på någon YH med start hösten 2017 och inte läser på gymnasiet läsåret 2016-17 - vad ska du göra då? Du är för ung för komvux. I och för sig kan du söka jobb inom vården/hemtjänsten och det är ett plus sen, när du ska söka YH med.sekret. igen, till nästa antagning.

    Vänligen

    Julia SYV

    När du söker till yrkeshögskola, är det bra att tydligt förklara i sin ansökan att du ej kommer att få Examensbevis, men att du kommer mot slutet av läsåret "ha läst i tre år på gymnasiet på heltid med godkända betyg", och påpeka att du har därför utbildning som kan anses vara MOTSVARANDE Examensbevis från gymnasiet. Detta funkar inte när man söker till högskola, men kan funka när man söker YH.

    Jag vill också tipsa om jobb som man kan söka utan att ha någon eftergymnasial utbildning - som Optikerassistent>> eller Apoteksassistent>> Det är inte lätt att få utan erfarenhet inom vården och utan examen från t.ex vård- och omsorgsprogrammet. Men skulle du få ett sådant jobb /även kort vikariat eller deltid/ är det en fördel - bland annat ett PLUS när du sedan söker till YH med.sekreterare.