Soran
    Hejsan! jag undrar lite över det här med basår. Om jag skulle välja att läsa ett naturvetenskapligt basår. Vad händer då om jag redan har läst vissa kurser som ingår i basåret. Om jag exempelvis läser kemi 1 i gymnasiet, kommer jag då behöva läsa om de eller kan jag bara skippa det då?

    Jag frågar för att jag skulle helst vilja bli klar med basåret så snabbt som möjligt, så ifall jag har möjligheten att försöka jobba av vissa av kurserna i förväg, kan de va skönt och underlätta senare.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Soran!

    Se om du hittar en bastermin att söka till. Om du har godkända betyg i steg 1, t.ex i Kemi 1 och Fysik 1a och Biologi 1 - då kan du bli behörig att söka Bastermin i stället för Basår och då läser du en termin på högskola i stället för 2 terminer.Utbud av utbildningar (inklusive dem på högskolenivå) ändras.

    Du är 16 år idag och ska inte söka till högskola på ett tag än... eller hur? Vad som högskolorna erbjuder om 3 år, kan vi idag inte vara säkra på. Om basår eller basterminer finns om 3 år, vet vi inte. T.ex har några högskolor lagt ner sina basår pga de upplevde att personer som läste basrår inte gick vidare till deras andra utbildningar: folk hoppade av, klarade inte godkända betyg eller klarade basåret och sökte sen till andra högskolor, inte till den där de läste basåret. Och det var inte det som högskolan vill ha. Och då slutade de med sina basår (gäller några högskolor). Men om 3 år kanske de startar upp dem igen... eller inte.

    Det är alltså för tidigt att planera i detalj. Om du kan läsa Kemi, Fysik och Biologi på gymnasiet - gör det. Om du inte kan, bedriv självstudier. Har man kunskaper, kan man sedan göra prövnignar och få betyg. Komvux finns också kvar (förhoppningsvis) om 3 år. :) Om du redan har kunskaper och betyg (eller inte har betyg men har kunskaper) - är det inte någon katastrof att läsa om samma kurs. Du får djupare kunskaper och bättre förutsättningar att klara högre kurser med ännu bättre resultat. Så tänker jag. Vad tycker du om det?

    Mvh

    Peter Syv