Tina
    Hej!

    Mitt namn är Tina och jag läser sista året på naturprogrammet. I somras genomgick jag en operation som ledde till att jag sattes på en medicinering med biverkningarna ångest, stress, trötthet osv.

    När jag valde gymnasie i nian valde jag efter flera olika aspekt då ett av dessa var att engelska 7 inte skulle vara obligatoriskt i trean vilket det inte var på den skolan jag valde. Nu när jag började trean bestämde sig rektorn för att göra engelska 7 obligatoriskt, dock behöver inte de i klassen som är ”sämre” på engelska läsa kursen. Jag som fick B i engelska 6 måste läsa kursen.

    Utöver alla ordinarie kurser samt ind val läser jag matte 5 då jag tycker det är intressant och roligt. Jag har även alla meritpoäng.

    Nu är min fråga om jag verkligen måste läsa engelska 7? Min rektor säger att jag måste det eftersom det kan vara bra för framtiden men jag vill verkligen inte och jag vill hellre lägga ner den tiden på ex matte 5 och andra kurser. Jag känner att det blir för mycket för mig.
    • Anna : Läser du Eng 7 som U-kurs, utökat, utanför programmets obligatoriska 2500 poäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tina,

    om du tittar på >>>Programplan för NA, ser du att det är ett visst antal kurser /poäng/ inom Programfördjupning - det kan vara 200 eller 300, beroende på inriktning - och så måste alla elever ha 200 p. inom Individuellt val. Detta handlar om "volum"-kravet.
    INNEHÅLLSMÄSSIGT så behöver det inte vara just engelska 7, det kan vara någon annan kurs (inom programfördjupningar en av de kurser som FÅR LÄSAS SOM PROGRAMFÖRDJUPANDE just på NA) och inom indiv.val - vilken kurs som helst som skola kan erbjuda att läsa.

    Det är beklagligt att du genomgick operationen och fick biverkningar av medicinen. Dock kan inte rektor eller skola frångå från Kraven för examensbevis även om eleven har medicinska hinder. Men det finns andra saker som kan göras - t.ex kan rektor kanske ansöka om förllängd utbildningstid för dig - och du behöver inte i så fall bli klar med alla kurser till sommaren, utan kan läsa även nästa år. Du blir med det försenad med ditt examen och det som du skulle göra efter gymnasiet.
    Du kan också ha rätt till extrastöd på olika sätt - t.ex läsa i en mindre grupp, eller få gå på lektionerna även med en annan klass /t.ex om du pga sjukdom missade lektionerna i din egen klass/ - "sådana saker"... alltså; extra tid med lärare/handledare t.ex men inte så att rektor eller SYV eller någon annan kan säga att färre antal poäng är OK i ett examensbevis /pga sjukdom/ - det går inte, för det är generella regler ... det skulle i så fall vara samma sak som om man kunde säga att "Han är sjukskriven, äter starka mediciner, så vi ger honom körkortet, fast han inte med godkänt resultat deltog i "halka" och "mörker-körning" som annars är obligatoriska lektioner för körkortet, men det är synd om honom - så han får körkortet ändå.../ - så kan man inte göra. Även om man är eller har varit sjuk, så sänker man inte slutkravet, utan man kan få längre tid på sig eller extraundervisning - men inte färre antal betygsatta poäng i examensbeviset.
    Om du får "reducerat" program - då kan du läsa mindre och fortfarande har rätt till Studiebidraget från CSN /Studiehjälpen/ - men du uppnår ändå inte kraven för examensbevis och blir med det inte behörig till högskola/universitet.
    Om du läset Eng7 som en U-kurs, utökat program, enligt rektors beslut om att ge dig möjlighet att läsa "utökat" - då skulle det inte spela roll att du läser eller inte läser eng 7. Jag tror dock inte att eng7 är en Utökad, extra, kurs för dig - utanför programmets 2500 poäng. Men ta reda på det - det första du gör.
    Se i din Individuella studieplan om det står att du läser Eng 7 som extrakurs, U-kurs, utanför programmets 2500 p. Alternativs fråga SYV på din skola om Eng 7 är en U-kurs för dig.

    Jat tror inte du läser eng 7 som U-kurs, utökat. Det är extremt ovanligt /händer aldrig/ att rektor skulle tvinga dig att läsa Utökat. Vanligtvis ansöker eleven särskilt hos rektor om att läsa U-kurs och får ofta Nej, som svar.

    Om det är som jag tror - att du läser Eng 7 inom programmets 2500 poäng, då måste du för att ersätta eng 7 i så fall läsa en annan lika stor kurs och få betyg i den innan du kan ta ut ditt examensbevis. Nu är snart december och nästan halva läsåret har gått. Finns det möjlighet för dig att börja en ny kurs så här mitt i läsåret? Tyvärr tror jag det blir mycket svårt.
    Frågan är då om du inte orkar /och hälsan är viktigare!än allt annat/ - om att du ska acceptera att du inte blir klar med gymnasiet till sommaren och pratar med rektor om möjlighet att förlänga din gymnasietid in på nästa år?

    • Tina : Det är så att jag läser engelska 7 inom kursen och sedan matte 5 som utökat och moderna språk som individuellt val. Går det då att byta ut matte och engelska då?
    • Anna : Om du läser matte 5 som utökad kurs, då borde det gå att sätta Matte 5 som en vanlig kurs - så att du inte läser u-kurser över huvudet taget. Jag tycker det är en bra lösning. Prata med SYV på din skola om det innan du "hoppar av". Du kan få svar att studieplan måste redigeras Proaktivt och inte när kurser redan är påbörjade, men i ditt fall tycker jag att rektor borde kunna bevilja undantag - pga du har medicinska "hinder". Lycka till!