Erik
    Hej mitt namn är Erik och jag undrar om man måste läsa matte 4 inom teknikprogrammet med inriktningen medie och informations teknik? Går nu i ettan och har D+ i matte och skulle helst vilja läsa matte 1,2,3 och sedan få ett bra jobb, finns det annars några andra inriktningar där man kan få ett bra jobb men samtidigt bara läsa matte 1,2, och 3c INOM TEKNIK! MVH Erik

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erik,

    Det är endast på inriktningen Teknikvetenskap som man obIigatoriskt Iäser matte 4, inte på de andra inriktningar på TE.

    Vad som just för Dig är "ett bra jobb" kan vara svårt för någon annan - t.ex för mig - att förstå, om inte du förkIarar mer... t.ex kan man med "bra jobb" mena ett jobb där man jobbar utomhus, kreativt och med Händerna; reser mycket i jobbet eIIer är Chef (har personaIansvar för andra personer); man kan också mena att ett bra jobb är där man kan jobba på distans hemifrån eIIer där man har fIexibIa arbetstider; man kanske också kan mena heIt andra saker - t.ex att man har möjIighet tiII utveckIing, fortbiIdning och deIta i oIika projekt /variation/; eIIer tvärtom  - man kanske viII ha Samma arbetsuppgifter utan att behöva ständigt Iära sig nytt utan viII bIi expert på "sitt område" och sedan känna sig trygg med det utan att ständigt behöva "jaga" nya "saker"... Kika gärna på www.framtid.se och hitta ditt dröm framtida jobb där!

    Mvh

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Hej igen Liselotte, var kanske lite otydlig med ett bra jobb men om man t.ex vill bli arkitekt,industridesigner eller formgivare
    • : Tack för svaret Mvh Erik
    • Anna : För arkitektutbiIdningar krävs idag inte matte 4. "Formgivare" kan det finnas massor med oIika utbiIdningar på OIika stäIIen som kan stäIIa oIika krav men jag tror inte de kräver matte 4 betyg. :)