sara

    Hej jag tog studenten 2013 och hade ig i 7 ämnen: matematik b, matematik c, naturkunskap a, naturkunskap b, Internationell ekonomi, Redovisning och beskattning och FRANSKA STEG 4. 550 poäng = ig jag har precis läst upp matematik 2b , naturkunskap a och är godkänd nu. läser nu matematik 3b och programering 1.

    1. har jag slutbetyg?

    2. Måste jag läsa upp samma kurs för att sedan söka till universitet, högskola ? tex. kan jag typ läsa programering istället för franska steg 4 för att uppnå 2250 poäng.

    3. och om jag måste läsa samma kurs måste jag läsa alla då eller? eftersom nu har dem nya poäng som tex internationel ekonomi var då 50 poäng men nu 100 poäng, så räcker det att jag läser några av dem så att jag uppfyller 2250 poäng?

    mvh

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sara,

    du skriver att du "tog studenten", men fick du då 2013 ett SLUTBETYG eller fick du Samlat betygsdokument? Beroende på svar är det helt olika regler.

    Om du inte vill eller kan svara på min fråga, kan jag bara råda dig vända dig till syv på komvux i den kommunen du är skriven. SYV en kommer att titta på dina betyg och i fall det är för komplicerat - kan hen söka experthjälp i så fall.

    Vänliga hälsningar

    D. SYV

    • : jag tro jag fick ett slutbetyg när jag går in på antagning.se så står det fullständigt, ville bara fråga eftersom jag hade så många ig så blev jag lite osäker. mvh sara
    • Ludmila : Om du har Slutbetyg från 2013, gäller reglerna som finns på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/ och det är Antagning.se som bedömer och beslutar. För att vara 100% säker är det bäst du kontaktar Antagning.se - de svarar i telefon kl.9-16 på vardagar tel.nr 0771-550 720 - oavsett vad någon syv säger till dig, är det vid antagning till högskola/universitet i Sverige - den bedömning som Antagning.se gör som gäller.