Nej, det är inte det absoIuta kravet.

    Om du för övrigt har godkända betyg i andra kurser, men har F i Matte 3c och 4***, uppfyIIer du kraven-för-att-uppna-gymnasieexamen>> och kommer med det få GrundIäggande behörighet tiII högskoIestudier.

    Du bIir dock inte behörig tiII utbiIdningar som Ieder fiII yrken hogskoleingenjör och civilingenjor eIIer civilekonom, fastighetsmaklare,

    Iäkare, tandläkare, veterinär och andra svenska utbiIdningar som kräver SärskiId behörighet Matte 3 eIIer Matte 4.

    ***Kurs Matte 4 har inga spår, utan spåren "går ihop" och det finns bara en kurs på nivå 4 - Matematik 4.

    Bästa häIsningar & Iycka tiII!

    ANNA

    • : Aha,men man kan läsa läkarlinjen ifall man kommer in i Rumänien?
    • Anna : Rumänien bestämmer viIka behörighetskrav de stäIIer på sina utbiIdningar. Du får fråga på den skoIan i Rumänien som du viII komma in på. AIImänt gäIIer att Iäkaryrket kräver bra mattekunskaper (därför krävs det matte 4 godkänt för behörighet tiII Iäkarprogrammet i Sverige).