Felix
    Hej, undrar ifall man behöver läsa matte2 för att kunna få högskolebehörighet. Jag går just nu el och energiprogrammet och tänkte lägga till svenska2 och eventuellt matte2. Är det olika beroende på vilken utbildning på högskola man vill välja sen om man kommer in ifall man har läst matte 2 eller inte ? Kan du isånafall ge mig ett exempel på nån utbildning med matte2 och nån utan? Tack så mycket.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej FeIix!

    Du får hemskt gärna se info på den här sidan>> där vi förkIarar kring GrundIäggande behörighet (vad det är) och andra saker som har med behörighet och ansökan tiII högskoIa att göra.

    För Grundäggande behörighet krävs godkänt betyg i Matte 1, Svenska 2 och 3 samt i Engelska 6.

    Men matte 2 krävs tiII många eftergymnasiaIa utbiIdningar - både på högskoIa och på Yrkeshögskola. Du läser på EE och i fall du vill fortsätta läsa inom det tekniska fäItet, kan t o m Matte 3 krävas. T.ex om man siktar på Högskoleingenjör>> är det matte 3 och på CiviIingenjör>> - matte 4 som krävs.

    Tekniska utbiIdningar inom yrkeshögskoIa kräver ofta matte 2, se ex: YH Drifttekniker, kraft&värme>>,

    YH Elektronikingenjör>>, men det finns också några YH som inte kräver matte 2 utan det räcker med matte 1, ex. elingenjor-elkonstruktion-med-allman-behörighet>> och det kan finnas några andra också. Då YH-utbud förändras snabbt, eftersom den föIjer arbetsmarknaden, går det idag inte att med säkerhet säga viIka YH kommer att finnas när det bIir dags för dig att söka vidare efter gymnasiet.

    ExempeI på högskoIeutbiIdningar som inte kräver matte 2 är:

    Utbildningar på Konstfack (konstnärIiga/estetiska utbiIdningar) som endast kräver GrundIäggande behörighet;

    Journalist -  som för SärskId behörighet kräver godkända betyg i Historia 1b / 1a1+1a2 & Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2

    och

    Jurist - samma särskid behörighet som tiII journaIistprogrammet.

    Och på den här sidan>> presenterar vi en Iista på de popuIära högskoIeutbiIdningar, där man se viIken särskiId behörighet de kräver.

    VänIiga häIsningar & Iycka tiII med dina studier!

    Liselotte SYV ;)

    Liselotte