Ja, det borde de kunna göra. Matte 2c motsvarar matematik B. Det är inte motsvarande kurser, utan matte 3c är högre (svårare) kurs än matte A.

    Frågor och svar

      apotekstekniker?

      hej, kan man plugga vidare till receptarie ifall man är utbildad som apotekstekniker. samt har receptbehörigt förutom jag får ej godkända

      Milla : : Hej!De som är utbildade apotekstekniker och de som saknar den utbildningen söker till receptarieprogrammet på samma villkor. Formellt sett, ger utbildning till apotekstekniker inga fördelar när man söker till... Läs hela svaret
    • Lovis

      Antagningsbesked YH?

      Hej Jag har sökt 9 olika YH-utbildningar på 6 olika skolor. Idag fick jag besked från utbildningen längst ner i min prioritetslista (vi kan kalla den utbildningen A) om att jag blivit antagen hos dem samt att jag behöver tacka ja/nej till min plats senast den 12/6....

      Milla : : Jo, absolut. Du kan tacka Ja till den utbildning där du nu är antagen och invänta antagningsbesked från de andra utbildningarna. Du kan när som helst (senare) ändra dig och tacka Nej till den utbildning som du tackade Ja till förut.
    • Adde.blund

      Utbildningar eller yrkesutbildningar?

      Jag har senaste decenniet arbetat i butik, och saknar gymnasial utbildning, och vill nu ändra inriktning, jag vet inte än vilken/vilka vägar som är enklast att gå? Finns det eventuellt betalda utbildningar att tillgå? Är lite delad i vad jag vill syssla med framöver. Kortare utbildningar eller...

      Milla : : Hej!Om du saknar gymnasial utbildning och inte vill läsa i 3 år på heltid mot gymnasieexamen på komvux eller på allmänna kurser på en folkhögskola (vilket kommer att ta tre... Läs hela svaret
    • Selma_000

      Varför är jag obehörig?

      Hej! Jag har sökt till olika högskolor nu till höst. Har bland annat valt tandhygienist och sociologi. Jag fick ett kontrollbesked igår där det står att jag är behörig till sociologi då jag har dom ämnen som krävs, men det står att jag är obehörig till tandhygienist i och med att jag saknar...

      Milla : : Hej,om du har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi 1 då är du behörig vad gäller naturkunskap 2. Om du har godkända betyg i alla tre kurser som jag nämnde ovan, kontakta Antagning.se och... Läs hela svaret
    • Rasmus Andersson

      Får man ta studenten efter 2 år på försäljning och service programmet?

      Hej! Jag undrar om man får eller kan plugga in ettans och tvåans årskurser första året på gymnasiet och treans andra året och ta studenten efter 2 år om man går försäljning och service programmet?

      Milla : : Nej, det kan man, som regel, inte göra.Studier på gymnasiet går på heltid och kurserna är upplagda efter en viss "mall"; många... Läs hela svaret
    • Elli

      Vad ska jag göra?

      Hej! Det är så att jag tar studenten om mer än en vecka och en lärare har tagit semester tidigt i år. Men problemet är att hen inte publicerade ett prov som var avgörande för mitt betyg och när personen gjorde det så var hen inte i skolan...

      Milla : : Hej,på skolan är det rektorn som är ytterst ansvarig. Du kan vända dig till rektorn, berätta vad som har hänt och be om hjälp med att få möjlighet att komplettera. Vad gäller... Läs hela svaret
    • Sifen

      Längre meritpoäng än medelmeriten?

      Hej! Jag är en tjej som snart slutar nian och har sänkt mig hemskt mycket. I den först antagningen kom jag in på linjen och gymnasieskolan jag ville på med 242 merit, den här terminen har jag sänt mig till 232,5 merit och medelmeriten detta året till...

      Milla : : Hej,"medelmeriten" spelar ingen roll för din möjlighet att bli antagen. Om dina betygspoäng ligger så pass mycket högre än antagningsgräns från förra... Läs hela svaret
    • Pinglan

      Vad avgör vem som får byta ort efter man börjat plugga?

      Hej! Jag undrar hur svårt det är att byta ort när man påbörjat en utbildning. Jag pluggar läkare i Umeå, första terminen, och egentligen vill jag plugga i Uppsala. Tänkte söka om att få byta ort till nästa termin. Vad är det...

      Milla : : Hej!För att kunna byta till annan ort måste någon hoppa av utbildningen på den orten till vilken du vill byta. Om ingen hoppar av utbildningen finns det ingen ledig... Läs hela svaret
    • LeylaPir

      Kan man ersätta ämnen om man läser fler på komvux?

      Hej! Jag har 20,09 i merit och kommer ha 21,09 efter jag gör en meritpoängskomplettering på komvux med italienska 4. Jag vill bli läkare, och då är behörigheten Ma4. Jag har D i matte 1c och det är mitt sämsta betyg. Jag kommer nog få A i italienska 4 då jag fick det i 1,2 och 3. Då kommer jag...

      Milla : : Hejsan,om du har Examensbevis från gymnasiet då kommer alla kurser från ditt examensbevis (förutom gymnasiearbete) räknas in i ditt snitt/jämförelsetal. Om du... Läs hela svaret
    • Pia

      Vilka yrken finns inom reception och hotell men inte hotellstädning?

      Hej, som rubriken lyder så undrar jag vilka de olika yrken som finns inom recepteionsarbete, förutom receptionist så klart och inom hotell men ej städning på hotell? Ni får gärna ge så många exempel ni kan. Tack på förhand!

      Milla : : Hejsan,kika gärna på följande yrkespresentationer (snabblänkarna nedan):BensinstationsbiträdeConciergeEventkoordinatorFront Desk... Läs hela svaret
    • HejHej23

      Gymnasieantagning?

      Hej, Har precis slutat åk9 och sedan förra terminen sökte jag till en gymnasieskola. Då hade jag 300 meritpoäng, och den lägsta som kom in hade 290 och medel meritpoängen var 310. Den här terminen har jag 305 poäng. Tror ni att...

      Milla : : Hejsan,det går egentligen inte att svara på din fråga, tyvärr. Antagningsgränserna kan ändras och ibland ganska mycket och det åt båda hållen (de kan hoppa både upp och ner). Det... Läs hela svaret
    • natalie

      Söka in med HP till universitetet ??

      När man söker in med högskoleprovets resultat till en utbildning i universitetet, har betygen någon roll överhuvudtaget? Jag vet att man behöver ha en examen samt extra kurser utbildningen kan kräva, men besides that? Fick väldigt högt på...

      Milla : : Hej!Grattis till det höga resultatet på högskoleprovet!i HP-urvalet konkurrerar man med resultatet från högskoleprovet och meritvärde (hur höga betyg man har) spelar ingen roll (i... Läs hela svaret
    • R010

      Kan jag komma in?

      Hej, Jag har nyligen tagit studenten och har ett meritvärde på 20,44. Jag fick max 2 meritpoäng i gymnasiet, så jag saknar 0,5 meritpoäng. Jag undrar nu om jag kan komma in på läkarprogrammet i Örebro med mitt meritvärde. Finns det någon...

      Milla : : Hejsan,du kan både försöka höja ditt meritvärde och även göra högskoleprovet flera ggr! Hur högt resultat på högskoleprovet du kan få kan jag inte veta. Om du gör... Läs hela svaret
    • VincentMalme

      Hur funkar behörighetskravet Matematik C?

      Hej, Jag har nyligen sökt till programmet Innovativ Programmering på LIU. Enligt deras behörighetskrav behöver man behörighet i Matematik 3c eller Matematik C för att vara behörig. Jag har själv ett godkänt betyg i Matematik 3b som jag fick via...

      Milla : : Hej,Kika gärna i en Tabell för utbyteskomplettering på uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux122.pdfOm man har godkänt... Läs hela svaret