Eeeerik

    Hej! Jag har en liten fundering, jag har planer att läsa mattematik 3 och 4 på komvux för att senare kunna läsa vidare till exempelvis receptarie. När jag gick på gymnasiet för några år sen läste jag till och med matte 2B. Och efter lite research på google så har jag sett att dem naturvetenskapliga utbildningarna frågar ofta efter C kurserna i matte, medan B kurserna är mer inriktad på ekonomi och sånt. Har det någon betydelse att jag läst matte B kurser då och påverkar det min behörighet? Eller kan man gå från mattematik 2b till att läsa 3C? Det står att kravet är matte 4 så då kanske det inte har någon betydelse om man haft B eller C i tidigare mattekurser? Hur tycker du jag ska göra? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag tycker du vinner på att läsa matematik 3c innan du läser matematik 4. Betyget i matte 3c kommer inte räknas in i ditt meritvärde (eftersom den kursen ej ingår i ditt examensbevis från gymnasiet och den krävs inte för särskild behörighet) och du har därför "råd" att ha lägre betyg i matte 3. Däremot kommer betyget i matte 4 räknas in i ditt meritvärde.
    Genom att läsa matte 3c (i stället för 3b) kommer du bli bättre förberedd inför studier i matte 4 (därför att kursen matte 3c är lite svårare än 3b).

    Studie- och yrkesvägledare