Emma
    Hej! Jag går just nu 9:an och ska då söka till gymnasiet. Jag undrar om man söker med betygen man får till hösten eller dem man får till våren? Den preliminära antagningen sker ju i början av året så då söker man med höstbetygen men jag har aldrig förstått om den antagningen är slutgiltig? Alltså, om jag skulle komma in på ett program under den preliminära antagningen, är jag antagen då, eller blir man antagen senare på våren? Vissa i min klass säger att det bara är för att mäta ungefär hur hög antagningsgränsen kommer vara sen när man söker "på riktigt", medan andra personer tror annorlunda.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    den Riktiga antagningen sker på de betyg som står i SLUTBETYGET från grundskolan, där de flesta ämnen - är betyg från vårterminen i åk9. Det är de betyget som Gäller!

    Men du har rätt i att den "preliminära antagningen" sker på de betygen som finns innan... för att man kan ju inte räkna på betyg som kommer att sättas om flera månader. :) Och varför gör man den preliminära antagningen över huvudet taget?

    Det finns flera anledningar - en av dem är att det är för Gymnasieskolornas planering, för att gymnaieskolorna ska veta hur många om är intresserade av deras utbildningar, och kan ev justera - minska eller utöka antal platser samt hinna hitta och anställa lärare som ska undervisa nästa läsår.

    En annan viktig anledning är att de som väljer till gymnasiet ska hinna välja, genomföra valet... och inte ska vänta till sista dagen i omvalsperioden, och sedan kanske glömma... och sedan är det för sent, så är man utan gymnasieplats, även om man har bra betyg! Genom att man söker under "den vanliga ansökningsperioden" under vintern - tvingas man sätta sig in i vilka skolor och program som finns, och lära sig hur man lägger in ansökan i antagningssystemet och ser att man är "med", dvs man får Antagningsbesked i den prelim.antagningen, som egentligen inte gäller... för att siffrorna/betygspoängen blir annorlunda sen, och eleverna ändrar sig ockaå (eller i alla fall har Möjlighet att ändra sig) under omvalsperioden under våren - och i vissa län så sent som till första dagarna i juni... Många elever "står fast" vid sina val och inte gör ändringar under Omvalsperioden.

    Man får göra ändringar under omvalsperioden, och det finns ej några negativa saker med det... dock är det många som inte ändrar, utan de har bestämt sig tidigt. Sedan ändras det bara "betygspoängen", därför att nya betyg i slutet av maj "kommer"/sätts.

    Tredje viktig anledning varför man "kör" den preliminära antagningen är för att antagningskanslierna ska se att "det funkar", att eleverna får besked - att kontaktuppgifterna är rätt... och om någon inte får besked (t.ex pga det är fel kontaktuppgifter) - då hör man av sig till sitt antagningskansli som ändrar - och då får man sedan det riktiga Antagningsbeskedet när det verkligen gäller.

    Så - preliminär antagning är som "teskörning", som generalrepetition inför premiären på teatern, kan man säga. Det gäller inte på riktigt, men vi måste se att det Funkar. Gör man inte en sådan "testkörning" riskerar man sedan problem, om ngt. inte funkar vid den riktiga antagningen.

    Jag hoppas det går att förstå hur jag menar: det gäller inte på riktigt, men du måste ändå söka under ansökn.period och få prelinimärt antagningsbesked. Och i fall du inte får beskedet, måste höra av dig till ditt antagningskansli

    Bästa hälsningar

    ANNA