kristian

    Jag bytte nyligen till media-inriktningen och fick höra att det är en mer begränsad inriktning än beteende (färre jobb inom området). Är det sant att jag inte kan tex bli psykolog om jag går media-inriktningen? Alla svar blir bra! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kristian,

    du blir "lika behörig" till psykologprogrammet, oavsett inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet. Vad som skiljer inriktningarna åt kan du se i Programplanen för SA>>; och inriktningskurserna är inte behörighetsgivande, dvs det spelar ingen roll vilken inriktning du läser för behörighet till de flesta eftergymnasiala utbildningar, med ett undantag: vill man bli lärare i samhällskunskap, behöver man godkänt betyg i Samhällskunskap 2 och den kursen läses som inriktningskurs på inriktningen "Samhällsvetenskap", men den kan läsas som valbar kurs, även om man läser en annan inriktning. Det är alltså i princip lika bra, för behörighet till vidare studier, att välja vilken som helst inriktning på Samhällsvet.programmet.

    Ang. jobb - SA är ett högskoleförberedande gymnasieprogram. Tanken är att man ska läsa vidare, i första hand.... Att få jobb direkt efter SA-programmet kan gå, men kan också bli svårt, eftersom man ej lär sig ngt. yrke på gymnasiet. Söker man jobb efter SA, spelar det i princip aldrig någon roll, vilken inriktning man gick.

    Hoppas mitt svar hjälper dig,

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare