Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,

    du behöver godkända betyg i Engelska 6, Samhällskunskap 1b - det är kravet för aIIa lärarutbildningar för gymnasielärare;

    för blivande lärare i Idrott och hälsa ett krävs det, dessutom godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2 och Idrott och hälsa 2.

    För blivande lärare i Samhällskunskap - godkända betyg i Samhällskunskap 2 och matte 2.

    Dessutom krävs det aIIti till alla utbildningar på högskolenivå - Grundläggande behörighet (om du får examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram ELLER examensbevis från ett yrkesprogram med godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 har du Grundläggande behörighet).

    Det är alltså, förutom Grundläggande behörighet, så behöver du skaffa dig godkända betyg i Samhällskunskap 1b och 2, i Matemaik 2, Naturkunskap 2 och Idrott & häsa 2.

    För dig med Examensbevis finns info om Meritpoäng på GymnasieGuiden.se - här>>> får du snabbänk.

    VänIiga häIsningar

    JuIia SYV

    • : Idrott och hälsa 2, kan jag tyvärr inte få med mig, eftersom jag går sista året nu. Kan jag på något vis läsa upp den kursen?
    • : Jag såg att "Jensen komvux" har den kursen som en distanskurs, men eftersom idrott och hälsa 2 även är en praktisk kurs, så vågar jag inte riktigt chansa. Är den trovärdig?
    • Julia : Jag tror du måste komplettera Efter gymnasiet. Jag tror inte du kan komplettera under det här läsåret med Idrott och hälsa 2 på Jensen Komvux... för det första så är du för ung för komvux. Om du bedriver självstudier och vill göra prövning, kan du göra prövning först Efter det att du går ut gymnasiet. att hinna göra prövning mellan 10 juni och 20 juni -är inte realistiskt..
    • Julia : Jag har ett förslag: kontakta Studievägledare på den högskola där du vill läsa till lärare. Det kan finnas möjlighet att kompIettera med vissa kurser när du redan är inne på högskolan, jag kan inte lova dig att det går, men det finns exemepel på det, t.ex man läser först Samhällskunskap och innan termin 2 eller 3 - när man har kompletterat med betyg i idrott och hälsa 2, påbörjar studier i sitt "andra ämne", i ditt fall Idrott. Det är i alla fall värt att undersöka den möjligheten. Det kan vara olika på olika högskolor/universitet - om man får eller inte får göra så. :)
    Läs alla kommentarer