Fatima

    Hej! Jag funderar på att höja mina gymnasiebetyg för att eventuellt läsa till tandläkareprogammet. Jag har hört att Moderna språk i Arabiska kan ge extra merit. Min fråga är i vilken nivå får man meritpoäng? Jag har sen tidigare läst engelska 7 och har därför 1 merit. Dessutom har jag läs matematik 4 och hört att man får 0,5 merit. Dock har jag hört att 0,5 meriten beror på vilken program man söker till. Dvs om man söker till ett program som inte behöver matte 4 som grundläggande behörighet då räknas 0,5 med men om man söker till ett program som exempelvis tandläkare då kommer meriten från matte 4 inte att räknas med. Stämmer detta? Isåfall om jag vill få full merit vilka kurser ska jag läsa då? Med vänliga hälsningar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    börja gärna med att kika på information på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Du kan där och på andra sidor som berättar om meritpoängen se att engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng; Moderna språk 3 ger + 0.5 och moderna språk 4 ger + 1.0 meritpoäng; och vad gäller matematik, så är det HÖGRE kurser som ger meritpoäng; förklaring: om just din universitetsutbildning kräver matte 4, då ger matte 5 och matte specialisering meritpoängen; matt 5 ger + 1.0 och matte specialisering ger + 0.5 meritpoäng.
    Totalt kan man max få 2.5 meritpoäng. Om du redan genom engelska 7 har 1.0 meritpoäng, så kan du få ännu + 1.5 som max så att det totalt blir 2.5. Du kan uppnå det genom t.ex moderna språk 3, t.ex Arabiska 3 som kommer ge dig + 0.5 meritpoiäng + matematik 5 som kommer att ge dig + 1.0 meritpoäng.
    Alternativt genom moderna språk 3 och 4 som sammanlagt ger dig + 1,5 meritpoäng; alternativt genom matematik 5 och specialisering som sammanlagt ger + 1.5 meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare