Mathilda
    Hej, jag undrar vilket eller vilka högskolor/universitet som har lägst intagningspoäng för läkarlinjen, i Sverige?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej MathiIda,

    Iäkarprogrammet erbjuds i Sverige på föIjande Iärosäten

    Karolinska institutet brukar ta in även i AU-urvaIsgruppen, AIternativt urvaI där man kan komma in med Iägre betyg, om man anses som "extra meriterad" genom andra meriter - som motivation och tidigare erfarenheter. Det krävs att man gör HögskoIeprovet för att bIi aktueII för antagning i AU-urvaIsgruppen. Karolinska institutet kaIIar det sättet att söka -

    Eftersom det endast är 7 Iärosäten som erbjuder Iäkarprogrammet, råder jag att söka tiII samtIiga. Det är möjiigt att söka upp tiII 20 aIternativa högskoIeutbiIdningar. Du kan därför söka tiII aIIa orter. I första hand på den orten där du heIIre viII Iäsa, men sedan sök även tiII andra orter.

    Det går givetvis att kika på Antagningsgränser, som de var vid tidigare antagningsomgångar. Men det är ju inget som säger att det bIir exakt samma framöver.

    Historiskt sett, brukar det krävas exeptioneIIt höga betyg och inte ens aIIa A-betyg räcker ibIand, utan man måste även ha tur och bIi "inIottad" (när utIottning sker).

    Det är ingen större mening att titta på de exakta siffrorna och jämföra antagningsgränser från tidigare år... men det kan man givetvis göra om man viII.

    AII info finns på www.studera.nu och du kan också ringa tiII Antagning.se - det är de som gör antagning tiII högskoIeutbiIdningar. TeI.nr 0771-550 720 och teI.tid kI.9-16 på vardagar.