Sara
    Hej, jag har läst matematik 5 på gymnasiet. Sen har jag även läst upp till moderna språk 5. I min skola sa dom att matte 5 skulle ge mig 1 merit, och moderna språk 1,5 i merit. Perfekt tänkte jag, då får jag ju full merit. Men när jag googlat runt lite nu verkar det som att matte 5 enbart ger 0,5 meritpoäng om jag vill bli civilingenjör på KTH då det krävs matte 4 som behörighet? Stämmer detta? Tycker det är dåligt eftersom man inte får utdelning av det man läser. Jag hade gynnats av att istället läsa engelska 7, rent betygsmässigt pga meriten. Det är ju inte ens relevant för mina framtida studier. Det får ju elever att välja annat än det som är viktigt för utbildningen om det inte ens ger merit. Har lite panik över detta då jag gått omkring och trott att jag kommer få full merit. Istället kommer jag få 2,0 i merit? Jag kommer då ligga precis på antagningsgränsen för det program jag vill söka.. hur stor är chansen att man kommer in då? Typ obefintlig då den förmodligen kommer att höjas. Känner mig lurad och hade haft större chans att komma in om jag får 0,5 merit extra. Dock står det på KTH att kemi 1 krävs, och jag har läst kemi 2? Ger det något merit? Eller? Assåå åh har verkligen panik nu.
    • Mikael : Om du har examensbevis är det bara eng7, moderna språk 3&4 samt högre kurser i Matte som ger merit.