Hej Ida,

    Studieomdöme är ditt meritvärde. Läs om det på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Folkhogskola/Studieomdomet-ar-ditt-meritvarde/

    Eftersom du ej kommer att prövas i BI eller BII, utan i BF urvalsgruppen - då är inte det mer meritpoäng>> aktuellt för dig.

    Du har rätt i att du kan även, separat, prövas i HP-urvalsgruppen - om du har ett giltigt resultat av högskoleprovet.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    Du kan också fråga på den utbildningen som du vill komma in på om de ska ha någon form av Alternativt urval>>> och i så fall kan du söka även i den kvoten, AU-urvalsgruppen. Det är ett Undantag; som regel finns det inte fler möjligheter att söka till högskoleutbildning i Sverige än i ett eller flera betygsgrupper; och i HP-urvalsgruppen /resultat av högskoleprovet/.

    Du frågar hur du kan öka dina chanser att komma in:
     - om du har lägre omdöme från fölkhögskola än "4" som är det högsta man kan ha - kanske du kan försöka uppnå högre omdöme (prata om din folkhögskola om hur du ev kan göra det);

     - gör högskoleprovet nu till hösten; obs! sista anmälningsdag är 1 sept;

    - se om du kan söka till flera olika högskoleutbildningar och/eller till samma utbildning men på flera orter;
    - se om du hittar någon intressant för dig Yrkeshögskoleutbildning, www.yhguiden.se. OBS! yrkeshögskola kan ta in även obehöriga; därför uppmanas man att söka alla yh-utbildningar som man är intresserad av, även om man inte är behörig. Finns ingen garanti men MÖJLIGHET att ev komma in även om obehörig.