Linn
    Hej! Jag börjar snart 3an på ett samhällsvetenskapligt program, med inriktning media. Jag tänkte prata med syv på skolan så fort jag börjar men tänkte att jag kunde få svar här också.

    I slutändan kommer jag ha läst 2600 poäng, dvs, en kurs borde ligga som utökat. Det valet gjorde jag i 1an, och jag har absolut ingen aning om vilken kurs jag la som utökat. Då jag läst Spanska 3,4, och kommer att läsa Engelska 7 och Matte 3, antar jag att jag kommer få mer än 2,5 i meritpoäng. Min tanke är att främst söka till djursjukskötarprogrammet på SLU.

    Hur får jag reda på vilken kurs jag har som utökat? Det står inte på min studieplan. Kan syv/rektor/mentor få fram det? Samt, mattematik är ett av mina sämre ämnen och antagligen något som kan dra ner mitt snitt. Eftersom jag redan har 2.5 meritpoäng med Eng och Spanska (?), går det då att lägga matten som utökat, som en säkerhet ifall jag i framtiden skulle ändra mig och vilja läsa något som kräver matte 3? Eller går det aldrig att ändra vilken kurs som ligger som utökat när den väl är vald?

    Många frågor, och kanske lite förvirrande också. Men för att sammanfatta;
    1) Ger Spanska 3 och 4, och Engelska 7, mig 2,5 meritpoäng om jag söker djursjukskötare?
    2) Hur får jag reda på vilken kurs jag har som utökat och
    3) Går det att ändra ifall jag valde "dumt" i ettan?

    Tack så hemskt mycket för svar! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Jag tycker det är mycket bra strategiskt tänkt av dig att lägga matte 3 som utökat och det hoppas jag går bra att göra.

    Du kan också faktiskt skippa matte 3 helt och lägga mer tid på de andra ämnena och läsa med det utan utökad kurs.

    Skulle du sen behöva matte 3,kan du läsa den på komvux eller själv läsa in och göra prövning.

    Studie- och yrkesvägledare

    Svar på dina frågor är:

    1) godkända betyg i Eng7 och Moderna språk 3 och 4 ger dig sammanlagt max i merit för de flesta högskoleutbildningar (med undantag för de utbildningar som kräver Moderna språk 3 för Särskild behörighet, t.ex är det utbildningar som leder till att man ska bli tolk>> eller språklärare>>; till dem utbildningar skulle det fattas 0.5 till max och i så fall skulle du ha nytta av Matte 3 kurser som skulle ge dig 0.5 i merit i så fall - och då uppnår du max i merit);

    2) om det inte är noterat i din Studieplan vilken kurs som du valde som Utökat, då kan du bara säga att du vill ha Matte 3 som utökad;

    3) om det är noterat av din SYV sedan innan, då kan man många ggr ändå ändra. Nu har du inte ens läst matte 3 eller eng7, om jag förstår dig rätt och man får ändra i studieplanen Proaktivt, dvs "framåt" utan större problem. Det är när man redan har läst kurserna och fick betyg och vill Retroaktivt ändra, som reglerna säger att "så får man inte göra".

    Fundera på om du verkligen vill lägga 200 timmar på matte 3. En 100 poängs kurs, som matte 3 är /och de flesta andra gymnasiala kurser är/ - förutsätter arbetsinsats på sammanlagt 200 timmar (i genomsnitt). Om du t.ex har lite svårt för matte, kanske du får lägga mellan 250 timmar och 300 timmar på den kursen under det kommande läsåret.

    Frågan är då om det kanske är bättre att lägga den tiden och energin på de andra kurserna, som är obigatoriska och få djupare kunskaper och högre betyg i dem i stället?

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    • : Hej! Ja, verkligen, tack så hemskt mycket! Då låter jag faktiskt bli att läsa Spanska, och tar den tiden till något annat, matten kanske haha. Det finns en risk att jag la till Naturkunskap 2 som min utökade kurs, och isåfall har jag redan läst den kursen och fått mitt slutbetyg. Jag får kolla upp det, se om det ligger något som utökat eller inte och om det skulle vara möjligt att ändra om så var fallet. Borde det stå på mitt utskriva betyg om Naturkunskap var en utökad kurs? Det där med matten ska jag också fundera över, tack!
    • Anna : På betyget i en enskid kurs kan du inte se om den var utökad ... Det är i Examensbeviset som det finna markering U-kurs. Och så i Studieplanen bör det också stå, vilken eller vilka kurser som blir U-kurser (detta i fall eleven läser sammanlagt mer än 2500 poäng).
    • Anna : Spanska 4 ger dig 1.0 i merit. Om du inte tar den kursen, får du 1.0 för eng7, sedan 0.5 för Spanska 3 och 0.5 för matte 3 - 2.0 alltså, men max är 2.5. Du uppnår inte på så sätt max i merit.
    • : Då får jag kolla upp det när jag börjar helt enkelt. Jag har redan läst Spanska 4, så det är Spanska 5 jag skulle läsa i så fall :)
    • : Jag kom nu på ännu en fråga... Jag läste precis att kurser som ligger som utökat, men som ger meritpoäng, räknas in i snittet. Det vill jag ju inte, finns det någon risk att det gör det trots att jag redan har 2.5 i meritpoäng från kurser som inte ligger som utökat? Eller skulle det kunna bli så att matten räknas in i mitt snitt?
    • Anna : U-kurser räknas in i Jämförelsetal ("snittet") i 2 fall: om de krävs för Särskild behörighet eller om de ger Meritpoäng. Om du redan genom dina "vanliga", dvs icke-utökade kurser, har max i merit, då kan du inte få mer merit - och då räknas inte de U-kurserna in.
    • : Super, tack! :)
    Läs alla kommentarer