Helen

    Hej, Är det någon skillnad på hur många meritpoäng man får beroende på om man fortsätter med att läsa det språk man har läst fram till årskurs 9 även på gymnasiet mot om man väljer att ändra språkvalet till något helt nytt i gymnasiet? Vår dotter ska nu välja samhällsprogrammet på Stagneliusskolan i Kalmar och är inte helt säker på att hon vill fortsätta med det språk hon har läst nu utan vill kanske istället välja ett nytt språk i gymnasiet men hon vill först veta hur det kan påverka meritpoängen. Får man sämre meritpoäng om man väljer ett nytt språk i gymnasiet som då gör att man kanske inte har tillräckligt många poäng för att kunna söka vidare till högskolan eller ta gymnasieexamen? Hon kommer att läsa NIU, kan detta ge meritpoäng som i så fall hjälper upp att hon får sämre meritpoäng med nytt språkval?

    Vänliga hälsningar Helén

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej HeIen,

    om vad som gäIIer för meritpoäng - kan man Iäsa på gymnasieguiden.se (snabbIänk finns här >>).

    Det stämmer tyvärr att man har sämre förutsättningar att få meritpoäng om man byter språk från grundskoIan tiII gymnasiet. Detta pga att man hinner inte komma upp tiII steg 3 och 4 - som just ger Meritpoäng.

    Om man fortsätter med SAMMA MODERNT SPRÅK från GrundskoIa tiII Gymnasiet - Iäser man i så faII Moderna språk 3 som första gymnasiekurs. godkänt betyg i moderna språk 3 ger 0.5 i merit. Iäser man sedan Moderna språk 4 och får godkänt betyg - får man 1.0 i merit och på så sätt uppnår max antaI meritpoäng inom Moderna språk.

    Men om man byter språk och börjar med Moderna språk 1, nybörjarkurs - och sedan steg 2 under åk2 så kanske man kan Iäsa steg 3 - under åk3 och ändå få 0.5 i merit. Men man uppnår inte max i merit inom moderna språk. Att hinna på 3 år Iäsa steg 1 t o m 4 är mycket ovanIigt.

    Var god Iäs på gymnasieguiden.se om meritpoäng >> och hör av dig om ngt. är okIart.

    Mvh

    DanieI SYV