Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Fredrik!

    Med IV-kurser gissar jag att du menar "individuellt val, 200 poäng"?

    Om Meritpoäng kan du läsa på GymnasieGuiden och det är inte helt lätt att förstå sig på detta, dvs vilka kurser som man bör läsa för att uppnå max i Merit.

    Engelska 7 (godkänt betyg, givetvis, för att F ger inga meritpoäng) ger 1.0 i merit.

    Inom Matte och inom Moderna språk kan man få upp till 1,5 i merit i vardera kategorin och då skulle man, teoretiskt sett, kunna få upp till fyra meritpoäng men gränsen är satt på max 2.5 och även om du har "förtjänat" fler meritpoäng, får du räkna med 2,5 i alla fall. :)

    Du skriver att du ska läsa Matte 5. Om du söker till utbildning på högskola som kräver Matte 5 för särskild behörighet (t.ex. finns det några program på Chalmers, tekniska högskolan i Göteborg som kräver Matte 5) då får du ej ngt. merit för den kursen. Du kan i så fall få max i merit inom matte för tre olika kurser i Matte specialisering (0.5 i varje matte spesialiserings kurs).

    Alternativt kan du få meritpoäng för godkända betyg i Moderna språk 3 och 4.

    Om du söker till en utbilnding där enbart Matte 3 krävs (högskoleingenjör, till ex) - då får du 0.5 i merit för vardera Matte 4 och 5. Och om du läser Eng7 och Moderna språk 3 - så får du full merit på det.

    Engelska 7 är en "bra kurs" :) vad det gäller meritpoäng. Den krävs ej för behörighet till högskola och ger därför alltid merit och det är också bra att kunna mer engelska, oavsett vilken utbildning man söker. Därför är det många elever som vill läsa Eng7.

    Jag hoppas det blev lite klarare på område "meritpoängsproblematiken" nu. :)

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare