Vera
    Hej!
    Jag ska välja till gymnasiet i höst och undrar hur utökade kurser fungerar, skulle vilja läsa spanska steg 1-3 men tänker att det kanske är smart att fortsätta med tyska steg 3-4 för meritpoängen.
    Det står att man bara kan få 1,5 meritpoäng från moderna språk. Gäller det bara ett då? Eller kan man få 1,5 för tyskan och 0,5 för spanskan?

    Hade tänkt gå samhäll som det ser ut nu och välja tyska som moderna språk i 1.an och 2.an, spanska 2 på individuellt val i 2:an och vill gärna läsa Matte 3 som individuellt val i 3.an.
    Så då skulle jag behöva läsa Spanska 1 som utök i åk 1 och Spanska 3 som utök i åk 3.
    Går det?
    Kan man välja bort någon kurs från Samhällsprogrammet för att inte behöva läsa en kurs mer än alla andra?
    Kan jag få max meritpoäng då & kan jag läsa spanskan?
    Känner några från den skolan jag kollar in och hon har läst utökad kurs i Matte 3 i 3.an men går det alltså bara att göra i 3.an?

    Tack på förhand <3

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Vera,

    så som reglerna kring meritpoäng>>> ser ut idag, så kan man som högst /max/ få 1,5 i merit för MODERNA SPRÅK. Det går inte få fler än 1,5 meritpoäng, oavsett om det är ett modernt språk eller 2 språk det handlar om.

    Viktigt! Det finns planer att förändra reglerna kring meritpoäng. Eller t o m helt ta bort meritpoängssystemet. Vi vet ännu inte om det blir aktuellt för dig med meritpoängen över huvudet taget. Om meritpoängen "tas bort", kommer ett datum att "sättas" fram till vilket de gäller; och sedan kommer de inte att gälla.
    Tråkigt att det gör det svårt att planera, men vi på Fråga SYV kan inte göra ngt. åt det. Vi kan berätta hur det ser ut nu, och att vi vet att det kan bli förändrat. Mer vet inte vi ännu... :(

    Ang. U-kurser, utökade, extrakurser, så krävs det Rektors beslut. Det är ett UNDANTAG. Som regel, läser man inte några U-kurser på gymnasiet.

    Det finns för- och nackdelar i att läsa U-kurser. Fördelen är att man läser mer, lär sig mer och får fler betyg. Nackdelen är att man har mindre tid för andra ämnen och kan därför "förlora", totalt sett, på det - genom att försumma andra kurser, kan man, totalt sett få lägre meritvärde /och i värsta fall inte uppnå kraven för examensbevis och inte kunna söka till eftergymnasiala utbildningar, utan kan bli tvungen att komplettera på komvux först/.

    Hur som helst så är det Rektor på ditt gymnasieprogram som beslutar om du får läsa U-kurser. Rektor brukar titta på studieresultat från åk1 och på hur situationen på skolan ser ut, inklusive hur schemat ser ut... det kan bli så att den kurs du vill läsa "går" samtidigt som en av dina Obligatoriska kurser, och då går det inte. Obligatoriska kurser måste alltid prioriteras.

    Kika gärna på programplanen för SA>>

    Beroende på vilken Inriktning man läser, ska man ha 300 eller 400 poäng kurser inom Programfördjupning. Plus väljer alla elever 200 poäng inom Individuellt val. På så sätt finns det minst 500 poäng Valbara kurser och alla de poängen kan man fylla med kurser i Moderna språk, om man vill och om schemat går ihop, lärare finns som kan undervisa i just det språket som du vill läsa, etc.

    Obligatoriska kurser måste erbjudas av skolan; valbara kurser kan skola erbjuda några att välja mellan... det är inte säkert att alla elever kan välja det de vill läsa. Om lärare saknas; eller om schemat-krock uppstår, då kommer det inte att gå.

    Att någon elev läste "den och den kursen" på en viss gymnasieskola, betyder inte att elever i framtiden ska kunna läsa samma... Relgerna och innehåll i programmen kan ändras. Nya regler kan införas och stora förändringar kan inträffa. T.ex - vad det gäller Programplaner, alla planer för alla nationella program, så kan man >>från 1 aug2017 läsa även Programmering 1 som programfördjupande kurs, det är en nyhet, en förändring.
    Vilka förändringar ska införas från hösten 2018, när du ska börja åk1 på gymnasiet, vet vi inte ännu.

    Det är bra att du planerar på förhand, är motiverad och vill få bra studieresultat! Jag förstår att du vill veta på förhand och jag vill hjälpa dig, men eftersom ingen vet idag exakt vad som kommer att gälla, så går det tyvärr inte att planera i detalj - i alla fall inte än. :(

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till! Ha också en fortsatt trevlig sommar!

    ANNA