David
    Hej!

    Jag kom in på ett tekniskt basår i Lund och vill således söka mig till teknik/natur-orienterade utbildningar efteråt. Mitt meritvärde från gymnasiet är högt då jag har gjort bra ifrån mig på samhällsvetarkurserna. Även om jag tycker att fysik/kemi/biologi verkar hur roligt som helst är jag tveksam till att resultaten kommer vara likvärdiga med de jag hade på gymnasiet. Kommer dessa betygen läggas ihop med mina gymnasiebetyg och på så sätt skapa ett genomsnittsmerit från alla kurser jag läst (gymnasie och basår)? Har planer att efteråt eventuellt söka mig till ett ingenjörsprogram, vilka betyg kommer jag att söka in med? Vill såklart nyttja mina betyg från gymnasiet men är jätteosäker på hur det kommer att sluta efter basåret.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej David!
    Om du inte tidigare läst kurserna t.ex fysik/kemi och biologi så krävs det att du läser ett basår eller kompletterar på komvux för att vara behörig till tekniska utbildningar, t.ex. ingenjör.

    Här kan du läsa mer om basår. Här kan du läsa om skillnaden från att läsa kurserna på komvux.

    Kurser som man läser på Komvux får man "vanliga" gymnasiebetyg för och i fall de kurser krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng, räknas dem också in i ditt jämförelsetal.
    Däremot kan inte betyg i kurserna lästa på basår eller bastermin på högskolan påverka ditt jämförelsetal. De påverkar inte heller meritvärde av gymnasiala betyg, eftersom man ej kan fåmeritpoäng för betyg i de kurserna.

    Kurser på högskola/universitet betygsätts oftast med enbart G (godkänt betyg) eller IG (icke-godkänt). Vissa högskolekurser går upp till VG (väl godkänt). Men oavsett om man får G eller VG på en kurs läst på högskola, kan inte det betyget påverka ditt jämförelsetal (som räknas ut på gymnasiala betyg). Godkända betyg i kurser lästa på basåret på högskola ger behörighet till vissa andra högskoleutbildningar men ej kan påverka ditt jämförelsetal.

    ** Så här svarade en handläggare på Antagning.se: "Kurser från basår eller bastermin på universitet ger endast behörighet motsvarande till exempel naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet. De påverkar inte betygssnittet och ger inte heller meritpoäng".

    Hälsningar
    Melina, SYV