Kamron
    Hej!
    Jag planerar att läsa SAM/BETEENDE nu när jag ska välja ett program till gymnasiet och undrar om man måste läsa moderna språk på den linjen eller om man kan byta bort den mot ett annat ämne?
    Jag är inte jätteintresserad av ämnet och skulle mer än gärna vilja byta till något jag gillar.
    Om man kan byta, vilka kurser/klass/ämne kan man då byta till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kamron,

    på Samhällsvetenskapsprogrammet, alla inriktningar, är 200 poäng Moderna språk - Obligatoriska, dvs utan betyg i 2 kurser "moderna språk" uppfyller man inte kraven för examensbevis från SA och med det blir inte behörig till högskola/universitet i Sverige.

    Byta bort de obligatoriska kurser i moderna språk kan man endast mot Modersmål.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Okej, jag förstår.
    • : Jag pluggar just ny Ryska som modersmål, alltså kan jag byta mitt moderna språk mot det istället?
    • Anna : Du får läsa Modersmål /ryska/ 1 och 2 i stället för Moderna språk, 200 poäng men om du kan läsa Moderna språk (ryska) 3 och 4 på de 200 poängen "moderna språk" som är obligatoriska på Samhällsvetenskapsprogrammet, vinner du kanske ännu mer på det. Detta pga godkända betyg i moderna språk 3 och 4 ger meritpoäng: du kan läsa mer om meritpoängen på http://www.gymnasieguiden.se/informeras
    • Anna : snabblänk till info om Meritpoäng är här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Läs alla kommentarer