Shideh
    Hej! Jag är en elev som går i 9:an och läser persiska som modersmål. Jag läser inte moderna språk och undrar då om mitt modersmål kan/kommer ersätta mitt moderna språk eller om min merit kommer att sänkas. Jag har hört att det kan ersätta men också att det inte kan det.
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    hej Shideh,

    om du viII se regIerna, så finns dem på www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    men jag ska också förklara hur det fungerar... Det är de 16 högsta betyg från Slutbetyget från Grundskolan som utgör elevens betygspoäng (meritvärde) vid ansökan till gymnasiet. Undantag - som det 17-de ämnet kan ENDAST BETYGET I MODERNA SPRÅK som lästes som SPRÅKVAL tas in.

    Så om en elev har betyget i Moderna språk som lästes som Språkval - då tar man det betyget och "lägger det åt sidan" så länge... av de RESTERANDE betygen väljer man de 16 högsta betyg och sedan plussar på betyget i Moderna språk - så får man meritvärde /betygspoäng/.

    Om du de facto har presiska som ditt modersmål eller inte - är av underordnad betydelse... utan det som spelar roll är vilka betyg du får - vad heter kurser i vilka du får betyg. Om du får betyget Modersmål (persiska) - och inte Moderna språk (persiska) - då är det 16 bästa (högsta) betyg som räknas in.

    Men om du får betyget som är högre än F *** i Moderna språk (persiska) - då får det betyget läggas åt sidan (till att börja med) och sedan tar man de 16 högsta betyg och sedan Plussar på betyget i Moderna språk (persiska).

    *** F betyg ger "noll poäng" så det spelar ingen foll om man har det betyget eller ej... det tillför inte några poäng. (Vad som helst plus "noII" blir ju inte mer än det som det var tidigare.... :).