Mehmedalija

    Hej!

    Jag ska börja 9:an till hösten. Och jag har gått ut med bara E o D i betyg har vara F i engelska. Om jag fortsätter ha E o D i 9:an vad har jag för möjlighet och söka till gymnasiet?

    • Anna : F i engelska kan sätta "stopp" för möjlighet att komma in på gymnasiets nationella program. Detta även om du får höga betyg i alla andra kurser/ämnen. Det är viktigt att försöka få lägst godkänt även i engelska.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mehmedalija,

    godkänt betyg i engelska från vårterminen i åk9 på grundskolan krävs för behörighet till samtliga nationella svenska gymnasieprogram. Dock kan det finnas undantag: i fall det finns anledning att tro att eleven kan läsa ikapp grundskoleengelska + också gymnasieengelska under gymnasietiden, då kan rektor på gymnasieskolan bevilja "dispens" (göra undantag) och ta in eleven utan godkänt betyg i engelska. Den typiska situationen då dispens beviljas är när en elev nyligen kom till Sverige och i det landet där eleven tidigare har studerat, har inte eleven läst engelska och på så sätt haft för kort tid på sig att uppnå godkänt nivå i det språket men att prognosen är god, dvs eleven har, enligt lärarens och rektors bedömning, möjlighet att läsa ikapp.

    Jag råder dig att försöka lägga "krutet" på engelska och göra ditt bästa för att försöka uppnå godkänt nivå i engelska.
    Om du tyvärr får F i engelska även i "nian" och dispens/undantag inte beviljas/görs - då blir du tyvärr inte behörig till något nationellt gymnasieprogram (över huvudet taget). Du blir då behörig till IM, introduktionsprogrammen>> i stället.

    Det där med att uppnå godkänt betyg i engelska är en "viktig grej" kan man säga... därför att det finns inga garantier på att dispens beviljas. I så fall kan du inte (även om du får A betyg i alla andra ämnen) komma in på något nationellt svenskt gymnasieprogram.

    Om alla gymnasieprogram kan du se information om - på www.gymnasieguiden.se/program

    Vilken behörighet (godkända betyg i olika grundskoleämnen) som krävs för olika gymnasieprogram - kan du se på www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet

    Mitt råd till dig är att du gör ditt bästa i alla ämnen. Ett annat råd är att du i din gymnasieansökan tar in de alternativ som kommer att gälla i fall du får godkänt betyg i engelska från vårterminen i "nian" men även tar in de alternativen som kommer att gälla i fall du inte får godkänt betyg i engelska, dvs söker till t.ex PRO, programinriktat individuellt val >> på något eller några yrkesprogram.

    • : Tack så mycket för svaret Peter! :)
    • Peter : jag har utökat mitt svar några gånger. Läs alla de "utökningar" och Lycka till! :)
    • : En fråga till, om jag får godkänt i engelska i VT 9 vad kan jag söka till då om jag har exakt alla E o D i de alla 15-16 ämnen?
    • Anna : Du kan i så fall söka till alla de olika nationella gymnasieprogram på alla gymnasieskolor i hela Sverige, för att du blir BEHÖRIG. Hur Höga betyg som kommer att krävas till de olika skolor och programmen, är det ingen som kan säga på förhand. Alla behöriga deltar i konkurrensen. För varje ny alternativ i din ansökan får du en ny chans att komma in. Lägg in många olika alternativ och i den ordningen: i första hand sök till den skolan och det programmet som du mest av allt vill komma in på.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    information om alla gymnasieskolor i Sverige och om svenska gymnasieskolor utomlands finns på www.gymnasieguiden.se

    En gymnasieskola som vi tror finns närmast till dig - är Nordenbergsskolan>> men du får söka även till andra gymnasieskolor. Man får söka till alla gymnasieskolor, oavsett vad man bor. Dock är det svårt av en praktisk synpunkt - hur ska man pendla "hur långt som helst"? eller hur ska man hitt bostad i en annan stad? och vem ska betala för resor och/eller en ny bostad? Därför söker de flesta elever till gymnasiet i sin egen stad. Det är bekvämt att ha sin skola nära bostaden.
    Du kan t.ex söka till alla utbildningar på en eller flera gymnasieskolor. Prioritera i första hand (som alternativ nr.1) - den utbildning som du gillar mest; i andra hand - den utbildning som du också kan tänka dig att gå... och så vidare, där du som sista alternativet söker till en utbildning du kan "stå ut med" (i värsta fall).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och med din gymnasieansökan!

    ANNA