Sara
    Hej!

    Jag bor i Örebro och har läst det naturvetenskapliga programmet med inriktigning natur under gymnasiet.

    Som rubriken lyder undrar jag om det är möjligt att göra en prövning i en kurs som är meriterande? Tex moderna språk och engelska steg 7? Om inte, finns det kurser som ändå blir meriterande om jag skulle göra en prövning i och därefter söka till en utbildning som inte har den kursen som behörighetskrav? Jag är medveten om att matte ger meritpoäng om jag läser en kurs högra än vad programmet kräver som jag söker till. Men finns det fler sådana kurser?

    Har tidigare pratat med en studievägledare angående sådana prövningar och fick då svar att komvux i Örebro inte erbjuder prövningar på moderna språk men att andra städer gör det och att jag skulle höra med komvux i Kumla. Gjorde det och fick där svar att de inte erbjuder prövningar i moderna språk.

    Hoppas att min fråga framgår och att jag får svar, hade varit otroligt hjälpsamt och jag skulle bli väldigt tacksam!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Prövningar får du göra i vilken stad som helst, i hela Sverige. Men det är lärarbrist och svårt att hitta var se tar emot anmälan till prövningar - man får leta och fråga överallt och snabbt anmäla sig om man hittar var de tar emot anmälning: och kanske vara beredd att åka långt för att göra prövning.

    Förutom högre kurser i matematik och moderna språk 3&4, är det även engelska 7 som ger meritpoäng. De flesta komvux erbjuder läsa eng 7; eller i alla fall möjlighet att söka studieplats på eng 7.

    Om du inte kan hitta var du kan läsa eller göra prövningar i moderna språk 3&4, sök studier eller prövningar i eng 7 och högre kurser i matematik. Lycka till!