Karolina
    Hej!
    Jag är inriktad på att plugga Politices - Statsvetenskap men mitt meritvärde räcker inte till. Jag har 17,32 just nu. Går det att höja till 19,90?

    Jag kommer göra prövning i Engelska 7 så jag höjer mig till 18,32.

    Så frågan är väl egentligen hur jag ska gå tillväga för att höja mig från 18,32 till 19,90. Är lite osäker på hur det funkar. Jag har t.ex. E i Matematik 1b och 2b, kan jag då höja meritvärdet genom att höja betyget i de ämnena?

    Eller är det lönlöst - och smartare att satsa på högskoleprovet istället?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Gör högskoleprovet Och prövningar i matematik 1a och 2a.
    Du förlorar inget på att både försöka höja meritvärde & på att prövas i HP-urvalsgruppen också.

    Skulle du t.ex få A betyg i matte 1a och 2a höjer du ditt jämförelsetal/meritvärde med ca 0,8 - om du nu har E betyg. Det går bra att ersätta med lättare spår i matte som a-spåret är.

    ang. eng 7 - om du får A-betyg i eng 7 höjer du med mer än 1.0... i alla fall lite mer, du höjer då med ca 1.1 men skulle du få E i eng A kommer du att höja endast med ca 0.7.