Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Carla,

    TILL Civilingenjörsprogrammet krävs det lägst E betyg i lägst fjärde gymnasial mattekurs - matte 4 (det vet du kanske själv) och det betyder att man måste vara "god kompis med matte" - annars blir det svårt att uppnå behörighetskravet, komma in, och även om man kommer in - blir det svårt att klara av läsa på programmet med godkänt resultat.

    Högskoleingenjör kräver mindre matte - endast matte 3 för behörighet (och godkänt betyg i matte 4 ger i så fall meritpoäng).

    Du kan se innehåll i högskolekurser i matte - här>>

    Ang. hur mycket matte det är på olika högskoleprogram, så kan inte vi här på Fråga SYV svara på just den frågan och det av olika anledningar: 1. vill du ha svar i antal timmar matte? eller antal timmar + svrighetsgrad i mattekurser?; 2.innehåll i alla högskoleprogram kan ändras (det är ofta varje universitet/högskola som kan bestämma ganska mycket själva, lokalt).

    Tips: vänd dig till den högskola/universitet där du i första hand vill läsa och prata med Studievägledningen /centralt på lärosätet/ och med Studievägledare på just den institutionen där intressanta för dig utbildningar ges.

    Kika också på vad som Yrkeshögskola kan erbjuda - www.yhguiden.se

    Kika även på olika yrken på www.framtid.se - t.ex yrket Teknikinformatör>>

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV