SYV-besökare
    Det här med stipendium.
    Jag har en elev som vill gå på gymnasiet och bo på internat. Men det kommer bli för dyrt.
    Så eleven och jag undrar om det finns något stipendie som hen skulle kunna söka. Någon idé?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!

    Min första tanke är på Inackorderingstillägg /eller Inackorderingsbidrag/ - här beror det på om det är en kommunal gymnasieskola eller en fristående och om samma nationellt program och inritkning finns närmare elevens folkbokföringskommun.

    Min andra tanke är på att fråga på den gymnasieskola dit eleven vill söka. Många ggr finns det "lokala möjligheter", dvs kan någon stipendiefond finnas för just de elever som söker till just den skolan. Det vet skolans personal bäst om i så fall. Ibland finns det även info om det på skolornas hemsidor.

    Tredje tanke är att eleven själv kan försöka "dra in" pengar genom sommarjobb>>/extrajobb>>. Det i Sverige är tillåtet att jobba från 13 års-åldern. Givetvis förstår jag att det kan vara svårt att få jobb, när man är mycket ung, utan arbetslivserfarenhet, men eleven kan i alla fall försöka.

    Ännu en tanke är att föräldrarna kanske kan hyra ut elevens rum (medan hen bor på Internat) till någon studerande på gymnasiet eller på yrkeshögskola eller på högskolenivå; då kan pengarna till Internatboende komma från "det hållet" (genom att hyra ut elevens f d rum i föräldrahemmet).

    Och sist men inte minst kan man höra med elevens hemkommun /Utbildningsförvaltningen och Socialtjänsten/ - om de frivilligt vill bidra med viss ekonomisk hjälp. Ibland kan kommunerna göra det.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Peter syv