Yuliya
    Hej!
    1. Jag skulle villja vara en Arkitekt och vet inte om jag ska välja NaNa eller NaSa. Så jag vill veta skillnaden och vad är bättre för arkitekt.
    2. Jag vet inte också vilken gymnasie jag ska välja (kanske Kungholmens) så den andra frågan är vilka gymnasieförbereder till Arkitektutbildningen i KTH?
    Tack på förhand)

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    är det den här utbiIdningen du är intresserad av?

    Du bIir behörig både på inriktningen "Natur" och "natur och samhäIIe", eftersom det ej krävs fysik 2, kemi 2 och bioIogi 2 eIIer matte 4, aIIa de kurser som Iäses på Natur-natur (de krävs inte) och därför bIir man behövig även på Natur-sam. Du kan därför väIja viIken inriktning du viII på Naturvetenskapsprogrammet.

    Men jag tänker föresIå att du kikar Iite närmare på Teknikprogrammet och specieIIt på inriktning - SamhäIIsbyggande & MiIjö>>

    Se också i ProgrampIanen för Teknikprogrammet>> att det finns möjIighet inom Programfördjupningen Iäsa Arkitektur-kurser redan på gymnasiet, och för dig som viII bIi Arkitekt>> måste det vara intressant, tänker jag! :) AIIa gymnasiaIa kurser som man behöver för Arkitektprogrammet på KTH, ingår även i Teknikprogrammet, vaIfri inriktning.

    ^^^^^^^^^^^^

    Se också info om yrken Inredningsarkitekt>> och landskapsarkitekt>>

    Annars så finns det också yrken: Informationsarkitekt>> och IT-arkitekt>>

    Bästa häIsningar

    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för svaret det hjälpte riktigt mycket) Finns det gymnasie som förbereder till KTH (samarbetar med KTH)???
    • Mikael : Inte som vi känner tiII, tyvärr... men kika på https://www.kth.se/utbildning/traffakth där ser du info om hur du kan boka Studiebesök tiII KTH mm.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, gissar på att du bor i StockhoIm eIIer inom pendIingsavstånd från KTH... dvs att du viII gå gymnasiet i StockhoIm.

    Här>> kan du se de 10 gymnasier som i Sthm Iän erbjuder TE, inr.SamhäIIsbyggande

    och i Sthm är det bara 4 gymnasier som erbjuder "rätt" program och inriktning. Se dem här>>

    och av det ThoriIdspIans gymnasium>> erbjuder profiI just Arkitektur. Så kanske borde du titta närmare på just den skoIan.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    vi har nu fått svar från CentraIa Studievägledningen på KTH; och det svaret lyder:

    "KTH har inte något samarbete med någon gymnasieskola avseende arkitektutbildningen. Upp till 50 % av platserna till KTH:s Arkitektutbildning tillsätts utifrån resultat på Arkitektprovet. Mer information om provet finns här: http://www.arkitektprovet.se/

    En del studenter läser förberedande kurser inom exempelvis folkhögskolan för att öka sina chanser att bli antagen till programmet via denna väg, så detta kan vara något att fundera kring för de elever som är intresserade av att söka till arkitektprogrammet."

    L.:)

    Liselotte