Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Leena!

    Jag tror jag förstår problemet: du vill hitta möjlighet att läsa ett vanligt nationellt gymnasieprogram på deltid men det finns tyvärr inte ett sådant alternativ att söka.

    Det som jag råder dig till är att prata med kurator på din dotters skola och kanske även med rektor och specialpedagog. Även om man är behörig till gymnasiets nationella program, kan man i vissa fall bli insktiven på Individuellt Alternativ (som är ett av Introduktionsprogrammen).

    Ett annat alternativ är att försöka hitta en "specialskola" där man läser i mindre grupper och kanske från början avtala möjlighet att gå om ett eller flera år på gymnasiet. För att få göra så behöver man oftast ett intyg om att man har dokumenterade "problem", t.ex grav dyslexi, hälsoproblem eller dylikt.

    Ännu ett alternativ är att försöka få kommunen att köpa plats åt din dotter på en folkhögskola. Det är från 18-års åldern som man får läsa på en folkhögskola, men kommunen kan i undantagsfall köpa plats och "placera" en yngre person på en av folkhögskolorna. Varför folkhögskola kan bli ett bra alternativ? Jo, det finns många olika utbildningar på folkhögskolor (och det finns också många olika folkhögskolor, spridda över Sverige) och det går att hitta något som passar din dotters behov. På många folkhögskolor kan man bo på skolan på Internat (om det skulle visa sig att det är för långt att pendla). Det största problemet här blir att få kommunen att betala för utbildningsplatsen fram till den dagen då din dotter fyller 18 år. Skulle inte det gå, så kan ni ha i åtanke att din dotter kan byta från gymnasiet till en folkhögskola, när hon fyller 18 år. Det går att kontakta Folkhögskolornas gemensam informationstjänst

    Telefon: 08-796 00 50

    E-post:[email protected]  - för att få reda på var de bästa alternativen finns  (som bäst passar din dotter), men om kommunen inte beviljar köpa plats, då måste ni vänta tills hon fyller 18 år.Rektor på din dotters skola och kurator och speciallärare bör kunna ge några förslag på vad de tror är möjligt och vad som blir bäst för din dotter.Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för er och önskar lycka till!Julia Syv