Enny
    Hej, jag är en tjej som är super osäker på mitt gymnasieval. Jag vet precis vilken skola jag vill gå på men inte vilken linje. Jag funderar på antingen natur eller ekonomi, då jag har lätt för matte. Grejen är bara den att jag har meritpoäng 320 just nu och har A i matte, no och so ämnerna. Jag tycker därför det är jättesvårt att avgöra vad jag egentligen ska välja det hade varit lättare om jag hade haft sämre betyg i något ämne. Biologi och kemi är roliga ämnen men dock tycker jag fysik är super tråkigt trots att jag har A och lätt för det. Vad jag har förstått är natur mycket svårare och intensivare också, mycket plugg hemma dvs. Sen är jag också rädd att det blir för mycket tråkiga labbar. Därför vet jag inte om natur är rätt. jag tränar nämligen också 5 dagar i veckan efter skolan och har vunnit bl.a. SM guld i friidrott förra året. Kommer natur bli för mycket för min friidrotts satsning eller kommer jag ha tid för båda? Det är också här jag fått mitt intresse för biologi och kroppen. Eller ska jag ta ekonomi jag är som sagt också super intresserad av uf och att få tänka och planera själv. Jag vet inte heller vad jag vill bli ena dagen vill jag bli läkare andra dagen jurist jag vet inte vad jag ska göra hjälp?!?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Enny,

    Så som du ställer frågan och så som du berättar om din situation, så tycker jag att Ekonomi med UF-företagande låter som en väldigt bra idé.

    Sedan efter gymnasiet, om du vill bli läkare, kan du läsa till extra kurser på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår och bli behörig till läkarprogrammet.

    Till jurist blir du behörig både på Naturvetenskapsprogrammet och på Ekonomiprogrammet, och även på alla andra program - man kan blir behörig till juristprogrammet på ett valfritt gymnasieprogram.

    Om du gillar matte, och har lätt för matte, är det ett stort Plus på alla utbildningar och i alla situationer. Genom att läsa mer matte, lär man sig att tänka ännu mer logiskt. Det är det som är "vitsen" med matten. Men även inom "teknik", måste man ha kunskaper i matte. Svårare kurser i fysik och kemi bygger också på att man har stabila grundläggande mattekunskaper.

    Så ditt intresse för matte blir inte bortkastat på Ekonomiprogrammet. Tvärtom! Inom ekonomi är det också mycket matte. På inriktningen ekonomi läser man t o m matte 3 som obligatoriska kurser, dvs 3 mattekurser, precis som på Naturvetenskapsprogrammet. Med den skillnaden att på naturvet.läser man svårare spår, c-spåret och i snabb takt. Men c-spår och b-spår, som man läser på ekonomiprogrammet, går ihop på nivå 4 och man kan läsa matte 4 både efter matte 3b och efter matte 3c.

    Så, om du frågar mig, så röster jag för Ekonomiprogrammet med UF-företagande i första hand!

    Vänligen

    Julia SYV