Sara
    Hej! Går i nian nu, ska alltså börja gymnasiet om ett år. Funderar på Naturvetenskapliga programmet med inriktning samhälle, men går det att ta juridik kurser? Ska antagligen gå i Skövde på Västerhöjd. Enligt mina föräldrar så är det natur jag ska gå men jag gillar juridik fast vill inte läsa ekonomi med inriktning juridik.

    Om inte, finns det något annat gymnasium i Skaraborg som har Natur (inriktning samhäll) men juridik som extra kurs?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    De kurser som inte är obligatoriska på ett visst program, kan inte garanteras. Oavsett vad skolorna lovar på förhand, kan det bli så att när det är dags att läsa en viss kurs, så finns det inte lärare som kan undervisa.

    Om man garanterat vill läsa juridiska kurser, bör man söka ekonomiprogrammet och även på inriktning Ekonomi läser man juridik inom programgemensamma ämnen och därför är det obligatoriskt.

    Studie- och yrkesvägledare

    Västerhöjd>> erbjuder EK, båda inriktningar och juridiska kurser kommer därför finnas på skolan, men ingen vet om schemat kommer att tillåta det.