Alice
    Hej SYV
    Jag ska börja nian till hösten och har just nu 316 i meritpoäng, och kan komma in på nästan vad jag vill. Problemet är att jag är osäker på vad jag ska välja.
    So-ämnena är något jag verkligen brinner för och har även väldigt lätt för dem i skolan. Då skulle man kunna tänka sig att jag skulle välja Samhälle, men jag vet inte vad jag vill läsa efter gymnasiet och vet inte om jag vågar chansa. Sam skulle nog egentligen kännas bäst, men mina föräldrar är väldigt strikta, och säger bestämt nej till det.
    Dem vill att jag ska läsa en naturvetenskaplig linje, så att jag har behörighet till allt sen.
    Matte tycker jag är kul, och har väldigt lätt för det, men det är inte likadant med NO. Om jag verkligen anstränger mig, skulle jag kunna få A i alla dem, men det krävs ganska mycket plugg.Det beror till stor del att jag inte är intresserad av ämnet över huvud taget.
    Jag funderar på Natur-Sam, för att kompromissa med mig själv och mina föräldrar, men då vill dem att jag läser till alla ämnen som behövs för att vara behörig till alla utbildningar. Jag vet inte om jag ska lyssna på mina föräldrar eller inte. Om jag läser natur-sam , vet jag att jag kommer att få plugga en del, vilket kommer att vara jobbigt ibland. Samtidigt kanske det är värt det i slutändan då jag inte vet vad jag vill plugga efter gymnasiet, plus att jag inte behöver göra mina föräldrar besvikna.
    Hur tycker du att jag ska göra?
    • : Det är inte så stor skillnad på Natur-sam och Samhällsvet.programmet som många tror. Två elever som gick de olika utbildningar (natur-sam och samhälle) kan i princip ha nästan identiska Examensbevis, faktiskt!
    • Milla : Det som Gäst skriver i sin kommentar stämmer ganska bra. Jag ska nu utöka mitt svar på frågan! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alice!

    bra att du är ute i god tid och redan nu funderar på allvar om ditt gymnasieval!

    Jag vill börja med att skriva om att det är helt omöjligt att bli behörig till alla utbildningar som finns på eftergymnasial nivå!

    Att du gillar matte är jättebra! Extramycket matte kan man läsa även på andra gymnasieprogram än NA>>

    t.ex på SA>> där man läser Matte 1b och 2b som obligatoriska kurser, kan man välja läsa även Matte 3b och 4 /och även 5 och matte specialisering, t.ex inom Individuellt val eller som utökat/.

    Gör test på gymnasieguiden.se>> och hör av dig sen, berätta vad resultatet blev!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!

    Det stämmer att man i vissa fall kan ha väldigt lika innehåll i Examensbevisen från NA, inriktning Samhällsvetenskap & från Samhällsvetenskapsprammet.

    Det som är olika - att man på Naturvetenskapsprogrammet läser svårare /avancerat/ spår i matte, "c-spår" och man läser tre kurser, 1c, 2c och 3c som obligatoriska. På Samhällsvetenskapsprogrammet läser man b-spår i matte (medelsvårt) och som obligatoriska kurser läser bara 2 kurser: 1b och 2b. Men man kan på Samhällsvetenskapsprogrammet välja läsa Matte 3b och även 4 och 5 och matte Specialisering också! På nivå "fyra" i gymnasiematten, "går spåren ihop" och det finns inte olika kurser, utan bara en kurs - matte 4 (utan några spårindelningar).

    En annan skillnad är att man på Naturvetenskapsprogrammet läser Kemi 1 och Fysik 1a som obligatoriska kurser, och på Samhällsvet.pr är det valbara kurser - men om man på SA väljer kurser i Kemi, Fysik och Matte /i matten blir det i och för sig ett annat, lättare, spår/ - inom Programfördjupningen och/eller inom Individuellt val, då kan man få i princip exakt samma innehåll i sitt examensbevis.

    Detsamma gäller även på Ekonomiprogrammet - där man kan genom valbara kurser få i princip samma innehåll som elever läser på NA, inriktning Samhällsvetenskap.

    Däremot på inriktningen Naturvetenskap på NA läser man Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2 samt Matte 4 (alla de kurser som krävs för behörighet till utbildningar som leder till att man kan bli Läkare, Tandläkare, Veterinär, Marinbiolog, Civilingenjör, Apotekare m.fl.

    Om du vill få behörighet till "alla eftergymnasiala utbildningar" :) - vilket i och för sig är omöjligt!!! :) då behöver du läsa just inriktning "Naturvetenskap" på NA.

    Den lösningen som du föreslå - att välja NA och sedan inriktning "samhälle" är kanske jättebra, med tanke på att inriktning läser man från åk2. Om du kommer in på en gymnasieskola, som erbjuder båda inriktningar på NA, kan du ändra dig under åk1, innan åk2 och välja inriktning utifrån hur det känns när du läste på gymnasiet ett tag.