RM97

    Hej Jag har läst att man får platsgaranti på vissa programmen genom att läsa en vetenskaplig basår på universitet och skillnaden mellan att läsa kurserna på komvux är att man inte får betyg för att ändra meritvärde. Jag vill gärna bli en tandläkare men har gått ekonomiprogrammet och därför inte är behörig till utbildningen men skulle säga att jag gillar inte kemi/ fysik men biologi är intressant. Därför om jag läser kurserna på komvux så kommer den minska mitt meritvärde då kan jag inte få mer än ett E. Är det inte bättre och läsa den på universitetet för att inte sänka mitt meritvärde? Just nu har jag ett meritvärde runt 17/5 vilket kommer att bli typ 14 om jag läser kurserna på komvux. Men man inte får någon platsgaranti på tandläkarutbildningen därför tänkte först bli behörighet utan att förändras mitt meritvärde och sedan göra högskoleprovet. Vad tycker ni då? Är idén bra ? MVH

    • Mikael : Jag undrar om det är rätt yrkesval att vilja bli tandläkare om man inte gillar kemi och fysik? Det är jätteviktiga ämnen för yrket. Det blir också svårt att klara tandläkarprogrammet om man inte har mycket god kunskapsgrund i bl.a fysik och kemi.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Jag har i kommentarsfältet till din fråga ifrågasatt ditt yrkesval.
    Ditt nuvarande meritvärde är för lågt för att ha en rimlig chans att komma in på tandläkarprogrammet. Gör högskoleprovet och se ditt resultat. Att bli behörig räcker inte, utan du behöver sedan också ha tillräckligt höga meriter, antingen högt resultat på högskoleprovet eller mycket högt meritvärde. Med meritvärdet kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen där antagningsgränser kan närma sig högsta möjliga, 22,5 i meritvärde.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym,
    jag håller, i huvuddelen, med det som SYV Mikael har svarat, redan.
    Känner till några fall då personer som påbörjade tandläkarprogrammet inte fick ut examen, utan tvingades hoppa av utbildningen. Det är en tuff utbildning. Mycket fysik och kemi ingår. Att komma in på en utbildning är bara första steget. Sedan gäller det att hänga med i fem läsår - tandläkarprogrammet i Sverige är en 5-årig utbildning. Det är inte ovanligt att man blir "avrådd" från utbildningen eller självmant hoppar av för att det blir för tufft eller för att man inte klarade av få godkända betyg och får ej fortsatt studiemedel, från CSN.
    Jag håller med Mikael om att i fall man inte gillar kemi och fysik, så är tandläkarprogrammet kanske inte rätt val.
    Titta gärna på många olika yrken. På www.framtid.se finner du över 2.ooo olika yrkesbeskrivningar.

    Hej igen,
    du frågade (i en kommentar) om utbildningen till tandhygienist innehåller fysik och kemi.

    Klistrar här nedan urklipp från information på utbildningens egen webbplats där du kan se vilka kurser som ingår (uppgift från augusti 2022): "hp" är en förkortning som står för Högskole-Poäng; på heltid läser man i Sverige 30 hp per termin.

    Programmets kurser

    År 1
    Grundläggande oral hälsa, 18 hp
    Grundläggande biomedicin, 6,5 hp
    Hälsokommunikation inom oral hälsa 5,5 hp
    Prevention, diagnostik och behandling inom oral hälsa I 13 hp
    Odontologi och biomedicin 10 hp
    Kliniskt tillämpad oral hälsa - vuxna patienter med mindre behandlingsbehov, 7 hp

    År 2
    Prevention, diagnostik och behandling inom oral hälsa II 8,5 hp
    Odontologi 5,5 hp
    Kliniskt tillämpad oral hälsa - vuxna patienter, 8,5 hp
    Biomedicin och oral hälsa med fokus på åldrandet 7,5 hp
    Odontologi med fokus på barn 7,5 hp
    Oral hälsopromotion för individ, grupp och samhälle 7,5 hp
    Kliniskt tillämpad oral hälsa - barnpatienter, 7,5 hp
    Vetenskaplig metodik I 7,5 hp

    År 3
    Vetenskaplig metodik II 7,5 hp
    Examensarbete i oral hälsa 15 hp
    Kliniskt tillämpad oral hälsa I 7,5 hp
    Tobakspreventivt arbete och oral hälsa 6,5 hp
    Prevention och behandling av patienter med särskilda behov 11,5 hp
    Kliniskt tillämpad oral hälsa II 12 hp

    Ordningen mellan kurserna kan komma att ändras och vissa kursnamn kan komma att uppdateras.

    • RM97 :

      Tack för svaret. Om jag ska vara ärlig så min första val och dröm är att bli en tandhygienist men så tänkte deras arbete är bara att ta bort tandsten och inget mer. Jag tänkte därför läsa till tandläkare men nu ångrade mig. Jag kommer att istället ansöka till tandhygienist men undrar om man ska läsa kemi och fysik under tandhygienistutbildningen? MVH

    • Anna : Du får gärna kika på yrkespresentationen på https://www.framtid.se/yrke/tandhygienist och se vilka är de sedvanliga arbetsuppgifter för en tandhygienist.
    • Anna : Vad gäller innehåll i tandhygienistutbildningen, så kommer jag nu utöka mitt tidigare svar till dig med den informationen. Se mitt utökade svar.