Catte
    Hur är det att gå på naturlinjen? Är det mycket matte och i sådana fall hur mycket är det man läser? sen undrar jag måste man gilla matte för att gå på natur för jag gillar NO-ämnena men matte är jag lite skeptisk mot.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Catte!

    Du kan se innehåll i alla de olika mattekurserna på www.matteboken.se och tänk på att det på Naturvetenskapsprogrammet läses Matte 1, 2 och 3 (avancerad kurs i snabb takt) + att det på inriktningen "naturvetenskap" läses även Matte4 som är obligatorisk kurs.

    Alla de kurser, matte 1-4 brukar man vara klar under årskurser 1 och 2 för att under åk3 ha tid för att läsa valbara kurser Matematik 5 och Matematik specialisering.

    Ang. Gilla matte eller ej - så är det ju svårt att köra snabbt igenom svåra kurser, om man inte gillar ämnet. Möjligtvis kan man vara duktig på matte utan att gilla matte. Det finns fall då elever tycker matte är tråkigt för att det är för lätt, t.ex eller att matte är tråkigt men de ogillar ej matten - och det kan i så fall gå bra att läsa på Naturvetenskapsprogrammet (eller på Teknikprogrammet). På Teknik läses det lika mycket matte som på NA.

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig!

    ANNA