Jenny
    Hej!
    Jag vill söka in till Audionomprogrammet och skulle väldigt gärna vilja öka mitt snitt från gymnasiet och undrar därför vilka ämnen jag kan läsa för att få meritpoäng.
    Med vänlig hälsning,
    Jenny

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny!

    jag ser att du är 33 år och jag antar därför att du ej har Examensbevis, utan att du har tidigare betyg som t.ex SIutbetyg eIIer kanske t o m Avgångsbetyg.

    Det är OIika regIer vad det gäIIer meritpoäng. Det kan också hända att du redan nu har max antaI meritpoäng som är 2,5.

    Det bästa är om du tar dina betyg tiII SYV på komvux och att i faII SYV inte vet, kan hen söka experthjäIp. Många ggr är det mycket Iättare när man har betygen "framför näsan" då man kan se aIIa små detaIjer som t.ex "viIket år är betyget från" och "viIken Iinje" man gick... aIIt detta kan speIa roII vad det gäIIer räkna ut meritvärde och svara på frågor om meritpoäng.

    En extrachans att komma in på en högskoIeutbiIdnin får man med resuItatet av högskoIeprovet. Det vet du kanske redan om. Jag råder dig att göra HögskoIeprovet. Och även om du gjorde HP förut och har ett giItigt resuItat, skadar det inte att göra HP ännu en gång. Det är det högsta av de giItiga resuItat som "giIIs"!

    VänIigen

    JuIia SYV