Lislo

    Jag ska plugga Sociologiprogrammet i höst. Jag undrar om det är möjligt att få jobb som kurator efter att ha pluggat Sociologiprogrammet och kanske kurs inom socialt arbete? Eller finns det något annat jag kan plugga till efter utbildningen för att chansen ska bli högre att jag kan kunna jobba som det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det finns i princip en väg till att i Sverige bli kurator och den vägen går via socionomprogrammet. Med det sagt, så är det för arbetsgivare ej förbjudet att som en annan sort kurator än hälso- och sjukvårdskurator anställa med vilken utbildning de själva anser passar.
    Just hälso- och sjukvårdskurator är numera en striktreglerat legitimationsyrke; socionomexamen måste finnas i grunden och sedan påbyggnadsutbildning från hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet och med examen från hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet söker man sedan legitimation från socialstyrelsen.
    Andra sorters kuratorer som t.ex skolkurator får arbetsgivare anställa egentligen med vilken utbildning som helst men det gör de ju, de facto, inte. Till varje tjänst som kurator brukar ett stort antal sökande finnas och arbetsgivare brukar titta endast på de ansökningar där hen som söker är i grunden socionom med examen från socionomprogrammet + några års erfarenhet av att ha arbetat efter socionomexamen + påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet + helts att man redan har arbetat som just skolkurator förut; att komma in i det yrke utan erfarenhet av att redan ha arbetat som skolkurator är svårt.
    Du får gärna kika i annonserna om lediga jobb och prata med de verksamma inom branschen. Det går säkert att hitta kuratorer som har en annan grundutbildning än socionomexamen men de har oftast anställts för väldigt många år sedan (t.ex 30 år sedan) och närmar sig nu pensionen och de nya som kommer att anställas kommer möta helt andra krav som arbetsgivare ställer.
    Saken är den att det finns utbildning till socionom på många lärosäten i Sverige och många platser på varje ort; det gör att det blir många ny"exade" socionomer varje år och tjänsterna som Kurator är relativt få (behovet finns men inte råd att anställa...), så konkurrensen om jobben för kuratorer är hård. Och att någon med en annan utbildning än just socionomexamen, i grunden, skulle få jobbet, bedömer jag som ganska osannolikt.

    Studie- och yrkesvägledare