Milla SYV på FrågaSYV

    För att komma in från Reserv krävs det att någon hoppar av, dvs tackar Nej till sin studieplats. Hur många som kommer att tacka Nej till sina platser är omöjligt att veta på förhand.

    Det är inte vanligt att de som fick plats på läkarprogrammet tackar Nej och det är därför möjligt att ingen från reserv kommer in över huvudet taget.

    Jag förstår att du vill veta hur stor sannolikhet är, men det går tyvärr inte att få svar ... Skulle du haft 15,9 i meritvärde och inget giltigt resultat på högskoleprovet, kunde jag svara att sannolikhet att komma in är i princip = noll, men med dina betyg finns det en chans!

    Är det viktigt för dig att komma in på läkarprogrammet, är mitt råd att du köper avbokningsbar biljett eller reser innan vårterminen börjat så att du kan vara tillbaka till mitten på jan. Kan du vänta med resan till sommaren, är det ett annat alternativ; då reser du på sommarlovet.:)

    Studie- och yrkesvägledare