Rafid
    Fråga::
    Hej! Jag hade fyra F efter gymnasiet i matte 4, kemi 2, historia 1b och biologi 2, inget av dessa ämnen behövdes för att komma in på högskoleingenjörslinjen men nackdelen var att jag ej hade gymnasie behörighet. Jag gick komvux i två ämnen för att slutligen kunna få min gymnasie behörighet. I komvux gick jag historia 1b och det andra ämnet var företagsekonomi 1 det tog jag istället för biologi 2, min fråga är ifall ämnen kommer att bytas ut eller nåt ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rafid!

    Jag kan tyvärr inte svara exakt... på din fråga alltså. Detta pga du måste göra Planering av examensbevis med studie- och yrkesvägledare på Komvux.

    Du och SYV på komvux måste komma överens om hur ditt examensbevis kommer att se ut.

    T.ex vet jag inte om du kan få betyg i Idrott och hälsa 1 in i ditt examensbevis. Detta pga reglerna ändras och från 1 januari 2017 får man inte längre ta in betyg i Idrott&hälsa 1 in i examensbevis från komvux. Om du tar ut ditt examensbevis innan 1 jan2017 kan du ha betyg i idrott och hälsa1 med. Om du tar ut den efter 1 januari - kan du inte ha den kursen med och med det "förlorar" 100 poäng och då kanske inte de resterande poängen räcker för att kunna ta ut examensbevis från komvux.

    För examensbevis från komvux måste du ha i examensbeviset 2400 betygsatta poäng. Av dem måste minst 2250 poäng vara betygsatta med Godkända betyg dvs med E eller högre betyg. Ang. ändring i reglerna - vad det gäller idrott&hälsa1 kursen har jag skrivit ovan.

    Det inte förbjudet att utesluta de kurser som du fick F i på gymnasiet, och ta med andra kurser med högre betyg som du har läst på komvux. Så som du beskriver din situation, så skulle jag TRO ATT det blir så här /men kontrollera det med SYV på komvux/ -

    i fall du på gymnasiet läste "vanlig heltid" och inga extrakurser, utökade kurser - och hade 400 poäng F, och läste sedan upp historia 1b till ett godkänt betyg, då kan du byta ut någon av F-kurser mot Företagsekonomi 1, t.ex skippa F betyg i biologi 2, precis så som du skriver i din fråga. Sedan behöver du ändå 100 poäng till - för att uppnå 2400 poäng som krävs för examensbevis från komvux. Då måste du ta med en F-kurs t.ex Kemi 2... och sedan om du inte tar ut examensbevis innan 1jan2017 och med det "förlorar" även kurs Idrott&hälsa 1, då måste du ta med även F i Matte 4 in i ditt examensbevis.

    Ett annat alternativ är att du avvaktar med att ta ut examensbevis och läser fler kurser - för att ta ut examen utan några F i.

    Prata med SYV på komvux där du ska ta ut ditt examensbevis är mitt råd.

    Lycka till!L. :)

    Liselotte