Evelina
    Hej jag står precis inför valet av gymnasie skola och linje och skulle gärna vill läsa juridik efter gymnasiet. Jag undrar om mina förutsättningar att läsa juridik efter gymnasiet skiljer sig beroende på om jag läser sammhällskunskap-beteende eller ekonomi-juridik? Och isåfall hur? Och hur stor är skillnaden?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina!

    Du undrar om dina förutsättningar att läsa juridik efter gymnasiet skiljer sig beroende på om du läser sammhällskunskap-beteende eller ekonomi-juridik? Och isåfall hur? Och hur stor är skillnaden?

    Och mitt svar är att det är ingen skillnad. Det krävs inte att man på gymnasiet läser någon "juridisk kurs" - för att bli behörig till Juristprogrammet på högskolenivå och bli sedan Jurist. Som behörighet till juristprogrammet på högskolan ser ut idag så krävs det godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Historia 1b. Båda de kurser läses som obligatoriska både på SA och på EK på aIIa inriktningar på båda de programmen (och för övrigt även nästan på alla andra högskoleförberedande program & även på yrkesprogrammen kan man läsa de kurser och bIi behörig).

    Sedan är det så att till alla högskoleutbildningar i Sverige krävs det också att man uppnår Grundläggande behörighet.

    För dig är Grundläggande behörighet = Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram ELLER examensbevis från ett yrkesprogram + godkända betyg i svenska/svenska som andraspråk 2och3 och i engelska 6.

    • : Tack!
    • : Kan man läsa "Handels" och efter gymnasiet söka till juristlinjen?
    • Mikael : Menar du, Luisa, om man kan läsa på HA, Handels och administrationsprogrammet och bli behörig till juristprogrammet på högskola? Det är mycket bättre om du skriver en egen fråga. :)
    • : Född -72 är lite IT-trög ;) ja Mikael jag menar Handels- och administrationsprogrammet :)
    • Anna : ja, man kan läsa HA och bli behörig till juristprogrammet men man måste lägga till några vaIbara kurser.
    • Anna : Läs svar på frågan här http://www.fragasyv.se/fragor/juristprogrammet-efter-ha - det är ett ganska långt svar och jag tycker att det passar bättre i en separat fråga.
    • Anna : Varför vi tycker det är bättre att ställa en egen fråga? Det är för att frågeställaren (av den ursprungliga frågan) inte ska känna sin fråga "kapad"... :)
    Läs alla kommentarer