Daniel SYV

    Hej Ida, eftersom Moderna språk ej är obligatoriska på Teknikprogrammet, så kan man ev läsa dem som programfördjupande kurser eller som kurser inom individuellt val - och då är det olika på olika skolor - när man kan välja ett modernt språk. Utbud av moderna språk varierar mycket... beroende på tillgång till lärare och hur många elever som vill läsa moderna språk - om det är få elever som vill läsa, kan inte någon språkgrupp startas.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du ömkar läsa moderna språk på teknikprogrammet måste du prata med SYV på din gymnasieskola och diskutera om dina önskemål om mod.spr kan uppfyllas. Det är inte förbjudet att fylla alla poäng inom Programfördjupning och inom individuellt val med kurser i moderna språk, men oftast väljer man humanistiska programmet om man vill läsa många kurser i moderna språk. På teknikprogrammet går det annars bra att inte läsa några moderna språk över huvudet taget.