Viva

    Hej, jag läser samhällskunskap 1b och har gjort alla mina prov på plats. Jag käppar och plugga ovanligt mycket men jag får bara E betyg på alla mina prov. Ibland hinner jag inte svar på alla frågor eller glömmer jag bort eftersom det är ovanligt många frågor. Jag tycker att jag svara fullständigt på de frågorna som jag kan och skriver ganska mycket! Pga att jag inte hade svarat på endast 4 frågor av de alla frågorna så gav läraren mig bara ett E. Jag är bara ledsen och vet inte vem jag ska vända mig till och därför skriver jag här till er. Jag frågade lärare om jag kan komplettera de frågorna som jag hade missat men hon säger ” nej det går inte ”?????? Varför går det inte liksom? Varför ska jag behöva göra om hela kursen eller göra prövning för att nå ett högre betyder? Något som jag vet är att alla andra elever kan göra komplettering för att nå det betyget de vill ha men inte jag???? En annan fråga, trots att jag kan svenska och käppar för att lära mig ännu mer så säger lärare till mig at jag inte kan svenska??? Får en lärare säga så? Hon gör mig svag. Är det rättvist??? Jag tycker att det är bara orättvis i skolan!!!!!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Tråkigt och synd att du upplever dig orättvist behandlad. Jag tycker du bör prata med din klasslärare/mentor och/eller med kurator på din skola och kanske även med rektorn (i första hand menar jag att du bör ta upp frågan om att läraren säger att du "inte kan svenska", vilket du skriver om i din fråga).
    Vad gäller betygssättningen och kompletteringar, så är det en svårt fråga för mig som inte är lärare och sätter inga betyg, att svara på. Att "alla elever" får göra kompletteringar för att få "det betyget som de vill ha" stämmer inte. Ytterst är det upp till läraren att bedöma om det kommer att "hjälpa" om eleven gör kompletteringar eller inte. Oftast (i alla fall enligt min erfarenhet) får eleverna mest hjälp att uppnå Godkänt nivå (föratt få betyget E i stället för F) om de ligger på gränsen mellan F och E... Om en elev ligger på E-nivå (och inte mycket-mycket nära D-nivå) då tycker kanske läraren att det är "ingen idé" att ge eleven "falska förhoppningar" och ge möjlighet att göra kompletteringar. Att få högre betyg än det som läraren har givit/satt är inte elevens rättighet. Att eleverna tycker de förtjänar högre betyg är mycket vanligt. Men det är ju läraren, inte elever eller SYV, som har kompetens i betygssättningen. Med det sagt, så vet jag givetvis inte vilket betyg du förtjänar.
    Det jag vet är att det är mycket svårt att bevisa att läraren satt för lågt betyg. I de flesta fallen står betygen kvar/fast även om elever protesterar och på olika sätt försöker bevisa att betygen de fick var för låga; det säger jag utifrån min mångårig erfarenhet som SYV.
    Du har rätt att prata med din lärare och fråga vad du kan göra för att försöka få högre betyg. Du har rätt att för rektorn berätta om att läraren har sagt att du "inte kan svenska"; på varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig.
    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare